Om styrspaken stöts i när föraren kliver i eller ur sätet, eller om någon lutar sig på den utifrån hytten eller om den fastnar i en persons kläder, så kan alla på platsen känna sig trygga i vetskapen om att det inte sker någon oavsiktlig rörelse.Det fungerar genom ett smart sensorsystem på vänster styrspak som känner av om föraren håller i den och avsiktligen vill manövrera den. Annars förblir relaterade hydraulfunktioner inaktiverade, vilket undanröjer situationer med risk för allvarliga olyckor. Många olyckor varje år beror på att någon råkat komma åt vänster styrspak och orsakat en oavsiktlig rörelse av bom eller skopa.– Vårt syfte med den här nya funktionen är att alla på platsen ska vara skyddade mot alla olyckor som kan förebyggas. Med vår senaste innovation bygger vi vidare på vårt anseende om hög säkerhet och våra fortsatta ansträngningar för noll olyckor på arbetsplatsen. Den här funktionen är ett direkt resultat av vår värdefulla feedback från kunder, säger Michal Saczuk, strategisk marknadschef för kompaktgrävare på Volvo CE.Volvo CE beskriver detta som sin mest avancerade innovation hittills och en viktig del av de befintliga manöverspärrfunktionerna som finns på kompaktgrävare. Som standard inaktiveras maskinreglagen när vänster konsol höjs. Andra möjliga tillval är en reglagespärr som säkerställer att hydrauliken endast kan manövreras när omkopplaren trycks ned med avsikt, en bältesspärr som säkerställer att hydrauliken endast kan manövreras om bältet är fastspänt samt en stol- och omkopplarspärr, som säkerställer att hydrauliken endast kan manövreras om föraren sitter ordentligt (vilket detekteras via stolsgivare) och en omkopplare på höger sidopanel trycks ned.