maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

”Jag får utslag om jag ska köra något annat än Huddig.”

När Peter Sävenholt sätter sig...

placeholder
June Stenmark

Lästid:  0 min

article

När Peter Sävenholt sätter sig i maskinen är det en Huddig, har alltid varit en Huddig och lär bli så även framöver.– Jag får min nya om bara ett par veckor, avslöjar han.Glittrande blå står Peter Sävenholts maskin i ett villaområde utanför Göteborg. Asfalt ska fräsas och Peter är på plats med en uppsättning redskap.Är det verkligen sant att du bara kört Huddig?– Inte helt faktiskt, min första maskin i firman var en Volvo hjulgrävare. Men jag bytte till en grävlastare ganska snart eftersom jag har ett stort arbetsområde och kör många mil på väg. Då passar det inte så bra med en grävare.Varför valde du just en Huddig?– Det har alltid varit Huddig, jag får utslag om jag ska köra något annat. Det var den första maskinen jag körde när jag började som anställd maskinist, en Huddig 960 från 1989.Det här är din tredje Huddig sedan du startade firman 2011, nu byter du maskin igen. Varför då?– Jag har haft den här sedan 2014 och den är uppe i 7 400 timmar, det är helt enkelt dags. Dessutom måste jag uppfylla olika miljökrav eftersom jag jobbar mycket i städer. Den nya maskinen kommer med miljögodkända oljor och en steg 4-motor.Vad har du ändrat i specifikationerna när du går från maskin till maskin?– Min nuvarande maskin har radiostyrning, det har jag valt bort till nästa, jag använder det inte så ofta och det tar plats i hytten. På den nya grävlastaren har jag valt till ett drag med K80-kula för att kunna dra min niotonskärra på väg.– För att se lastaren bättre har jag valt en högre monterad hytt. Den sitter 12 centimeter högre och sikt är viktigt. På 1260 D har tillverkarna dessutom förbättrat sikten ytterligare genom att flytta ner skorstenen, det tycker jag är bra. Andra förändringar jag gjort tidigare är till exempel att jag plockat bort gräveleganten, den använde jag inte så ofta.– På den nya maskinen kommer jag också att ha en högflödessvivel till tiltrotatorn. Eftersom jag jobbar med hydrauldrivna redskap är det ett välkommet tillägg.Någon utrustning som du alltid ser till att ha på maskinen?– Ja, jag har extra belysning eftersom många jobb i städerna ska göras på nätterna. Istället för klackdäck har jag dumperdäck. Jag jobbar mycket med fräsuppdrag på olika platser och kör många mil på väg. Mitt rekord ligger på 33 mil under ett enda arbetspass.– Det är också väldigt viktigt för mig att alla grejor är lättjobbade. Jag har haft Indexators Rototilt och snabbkoppling från Oilquick, de fungerar felfritt. En Oilquick körde jag i 6 500 timmar utan att ens byta en o-ring.– Maskinen ska vara utrustad för att fungera bra, men jag tänker också på att utrusta den för att skapa ett så bra andrahandsvärde som möjligt.En extra detalj som är svår att missa är lacken, blir den nästa Jamaicablå metallic också?– Självklart, det kostar extra, men det är ju min färgundefined;

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer