Teknik
Järnvägsmassor blev asfaltsväg
Bolaget Sweroc har sedan en...
Micael
Publicerad: 2019-05-06
Lästid: 0 min
Publicerad: 2019-05-06
Lästid: 0 min
Bolaget Sweroc har sedan en tid haft som strategi att kommersialisera återvunnet material för byggbranschen. Med rätt metoder och teknik är det nämligen både lönsamt och miljömässigt fördelaktigt.Asfalttillverkning kräver stenmaterial av mycket hög kvalitet, och kanske inte är den första processen man tänker på som lämplig för återvunna massor. Men i Lund har Peab Asfalt fått återvunnet material levererat till ett projekt, och lyckats använda återvunnet material till 93 procent.Stenmaterialet som levererades till projektet var järnvägsmakadam som inte sällan kan vara förorenad. Vid uppgrävning blandas den också med sand, grus och jord, och det följer med kvistar, plast och geotextil. Lösningen blev behandling i Swerocks våtsikt, där förorenade partiklar och vätskor avskildes i flera behandlingssteg. Laboratorieanalyser visade att stenen var helt ren och kunde klassas som ofarlig för människa och miljö. Den krossades till rätt storlek, kvalitetstestades och levererades till asfaltverket där asfaltmassan blandades enligt projektets recept.– Den här typen av projekt visar vägen till en resurseffektiv framtid där cirkulära flöden är en självklarhet. Det menar Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg på Peab Asfalt och Swerock:– Vi vill hitta den bästa lösningen för varje projekt, utifrån krav på funktion, miljö och ekonomi, men också utifrån vilka råmaterial som finns att tillgå – jungfruliga och sekundära. Järnvägsmakadam blir kanske inte det nya normala, men projektet visar vad som är möjligt när vi tänker cirkulärt. Ett material som en gång har producerats för att hålla extremt hög kvalitet har återanvänts i en applikation där värdet bevaras. Med god kunskap, rätt utrustning och ambitiösa beställare kan vi nå långt!
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.