Julhelgen blev inte som planerat för många av de som arbetar med återställandet. Istället för en lugn julhelg hemma så har arbetet fortsatt under krävande arbetsförhållanden med sträng kyla, vindar och även snöfall på platsen.
- En stor eloge till alla som arbetar med återställandet, säger Simon Sunna, tillförordnad enhetschef järnväg nord vid Trafikverket. Vi har gott samarbete med alla inblandade och det är god stämning trots de väderförhållanden som råder. Statens haverikommission har varit effektiva och gett oss röjningtillstånd allt eftersom. Vi har haft hjälp av norska Banenor att snöröja norr om olycksplatsen, Kiruna kommun har lånat ut en större rastplats för upplag av slipers, LKAB har sin röjningpersonal på plats och vår entreprenör BDX gör ett oerhört bra jobb.
Omfattningen av urspårningen har blivit allt tydligare. Omkring 25 000 slipers kommer behöva bytas. 12 rälsbrott har hittills kunnat konstateras och även kontaktledning, växelkomponenter kablar är skadade och behövs bytas. Fortsatt inventering av skador pågår samtidigt som till exempel slipersbyte sker. Det snögalleri som delvis fått rivas kommer att laserscannas för att säkerställa att inget missats vid okulärbesiktningen.
Cirka 10 000 sliprar har hittills transporterats till urspårningsplatsen. Ungefär 7 500 av dessa har transporterats från lager i Gällivare och resterande 18 000 kommer på lastbilar från leverantören i Långviksmon. Från Gällvare har transporterna skett med både lastbil och med hjälp av röjningslok – allt för att få sliprar till platsen så fort som möjligt.
På grund av väderförhållandena har en del av de maskinella resurser som funnits på plats fått användas för snöröjning. Såväl bemanningen som antalet maskiner beräknas tredubblas under veckan. Det kommer vara totalt cirka 60 tekniker från hela landet som kommer upp för att arbeta med återställningsarbetet. Även om man har maskiner till hjälp så finns vissa moment som måste hanteras manuellt såsom borttagning av befästning och att justera slipern till rätt position.
- Vi har nu bytt cirka 3700 slipers på tre dagar. Det är ett oerhört högt tempo, berättar Simon Sunna. Det är vad man normalt klarar att byta under sommarförhållanden och det väder som råder i området är långt från sommarväder. Samtidigt pågår fortsatt inventering av skador och planering av kommande växelinläggningar, rälsbyten och vi kommer till exempel att laserscanna snögalleriet för att vara säkra på att vi inte missat något vid okulärbesiktningen.
Trafikverkets entreprenör BDX har mycket personal på plats och de har sett till att det finns både rastkurer och toaletter på plats så att personalen kan gå in och värma sig och undvika köldskador. Hittills har det gått enligt plan men det är fortfarande för tidigt att säga när hela sträckan kan vara återställd och trafik kan återupptas. Eftersom väderförhållandena påverkar i vilken takt som arbetet kan ske så kommer de närmsta dagarna väderprognoser vara särskilt intressanta för de inblandade.