Hjullastarna från kinesiska Liugong förväntas minska både de operativa kostnaderna och koncernens koldioxidavtryck. Utvecklingsinitiativet innebär att företaget anser att dom blir den första betongleverantören i Sverige att använda helt elektriska hjullastare. Syftet är att bygga kunskap om elektrifiering och ytterligare förstärka Thomas Concrete Groups hållbarhetsarbete och branschinnovation.
- Vi var först i Sverige med att börja använda serietillverkade 100 procent eldrivna betongbilar. Nu tar vi nästa steg och introducerar helt elektriska hjullastare i vår strävan att vara föregångare inom hållbarhet, innovation och utveckling i branschen. Detta är ytterligare en milstolpe och vi är stolta över att vara den första betongleverantören i Sverige som tar det här steget, säger Hans Karlander, vd och koncernchef, Thomas Concrete Group.
De två 21 ton tunga elektriska hjullastarna Liugong 865E har 100 procent elektrisk drift. Med ett batteri på 423 kWh klarar de vardera 12 driftstimmar för lättare och nio timmar för tyngre tillämpningar. Hjullastarna har möjlighet till snabbladdning och är utrustade med ett CATL-batteripaket och kontrollsystem, vilket enligt uppgift håller den högsta europeiska standarden.
Dessutom förväntas de elektriska hjullastarna minska de operativa kostnaderna jämfört med om samma maskiner hade tankats med diesel. Hjullastarna levereras av företaget Rental Group och skall hyras under en 12- månadersperiod för att därefter utvärderas.
- Det här är riktigt inspirerande då vi får möjlighet att bygga kunskap och lära oss mer om hur fossilfria maskiner fungerar i vardagen både i en bulkhamn och en betongfabrik. Lärdomar vi drar nytta av i våra övriga dotterbolag i Europa och inte minst i USA. Genom att använda elektriska hjullastare fortsätter vi minska vårt koldioxidavtryck och vara föregångare för en mer hållbar byggsektor, avslutar Hans Karlander.
Liugong kommer att visa sina senaste maskiner på Intermat i Paris. Det som sticker ut är prisnivån som kineserna har fått ner betydligt på senare tid.