Ekonomi
Klart med skattehöjningar på diesel för gruv- och ballastföretagen
Från och med 1 augusti...
Micael
Publicerad: 2019-08-08
Lästid: 0 min
Publicerad: 2019-08-08
Lästid: 0 min
Från och med 1 augusti i år slopas den skattereduktion på diesel som varit verklighet för grus- och ballastföretagen sedan 1995. Det blir en rejäl kostnadsökning som företagen måste föra över på kunderna om det ska gå ihop.Regeringens klimatpolitik slår till mot maskinentreprenörer verksamma inom gruv- och bergmaterialindustrin. Höjd skatt på diesel är klubbat och klart för att skynda på omställningen mot elektrifiering. Men beslutet har fått kritik för att sakna bra konsekvensanalys och tidsramen blev orimligt kort.– Det är viktigt för de medlemsföretag som drabbas av denna skattehöjning att ta höjd för detta i sin prissättning, säger Maskinentreprenörernas vd Hampe Mobärg.Gruvföretagen har varit kritiska inför beslutet.-Sex månader är en orimlig tid för företagen i gruvindustrin att investera i annan teknik. Det finns heller inte maskiner och infrastruktur att tillgå för att ställa om till elektrifiering på kort sikt. Branschen har gjort en realistisk färdplan som den klarar av, och det vi ser är att det är möjligt fram mot år 2030 eller 2035, förklarade Erika Skogsjö tidigare i våras, som ansvarar för energi- och klimatfrågor på gruvindustrins branschorganisation Svemin.Större aktörer beräknas klara omställningen enklare än små. Ett av företagen som nu kommer att få en rejäl kostnadshöjning i sin verksamhet är Hellkvist grus i Gräv i Dalarna– Jasså, gick det där igenom. Vi pratade just om det jag och min far. Men då vet vi. Jag kommer att göra så nu att jag på fakturan specar exakt vad kostnaderna är och var det kommer ifrån. Gruset och transporterna kostar det samma som tidigare, men sedan kommer jag att göra klart att det är höjd skatt på diesel som har gjort att totalpriset gått upp. Kunderna ska veta varför, det blir som dom röstar, kan man säga, säger Stefan Hellkvist, som driver bergtäkten i Gräv mellan Insjön och Gagnef.Sveriges bergmaterialindustri (SBMI) har gjort en egen färdplan för att nå en fossilfri produktion men bemöter regeringens förslag om slopade skattereduktioner på diesel på ett litet annat sätt. Här räknar branschen med att det inte blir svårt att lämpa över kostnaden på kunderna. Kunderna är ju inte sällan ändå staten via Trafikverket när infrastruktur ska byggas.-Det är en ganska trubbig konsekvensanalys i förlaget, men vi ser inte att det är branschen uppgift att finansiera det här. Det är såklart en käftsmäll för de som exporterar material, vilket är cirka 2 procent. Men vi räknar med att kostnadsökningen i stort går att föra över på kunderna, sa SBMI:s vd Mårten Sohlman i februari i år när ämnet var hett och debatterades hårt.Det PM från finansdepartementet som ligger till grund för beslutet redogör för kostnaderna, och räknar med att det kommer att påverka större spelare inom gruvindustrin relativt begränsat. Det rör sig om 3.10 kronor litern i så fall, men tjänstemännen på finansdepartementet menar att skattehöjningen relaterat till omsättningen är relativt låg. För mindre företag inom bergmaterialindustrin med lägre omsättning blir kostnadsökningen såklart större med detta resonemang.Här resonerar dock finansdepartementet ungefär som SBMI. Man räknar med att dessa företag kan vältra över kostnadsökningen på konsumentledet. De ökade intäkterna för staten beräknas till 340 miljoner kronor per år.Stefan Hellkvist igen:– Ja, jag kan ju som företagare inte ta den här kostnaden. Det är en kostnadsökning som kommer från staten. Jag var lite osäker på om det gick igenom, men då vet jag. Jag har jobbat som en tok här hela sommaren och nog inte öppnat all post. Men nu ska jag vara förberedd på att specifiera det här på fakturorna till kundernaundefined;
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.