Hur bråttom är det?
– Det går inte att ha bråttom här. Det är snarare viktigare att vi får till rätt planering och kunskaper än att det går så otroligt fort, säger hon.
En mindre kommun som kommit relativt långt i sitt klimatarbete är Hallsberg. 2015 drabbades Hallsberg av en stor översvämning – 120 millimeter regn kom på ett dygn på redan mättad mark och lade stora delar av den centrala tätorten under vatten. På vissa fastigheter uppmättes vattennivåer på 160 centimeter och det var båt som gällde för att ta sig fram. Efter den händelsen tog kommunens klimatanpassningsarbete fart på allvar.
–Den här händelsen spädde på tempot i vårt klimatarbete. Vi vill inte hamna där igen, säger kommunens tekniske chef Niklas Hasselwander.
Ett omfattande kartläggningsarbete inleddes. Kommunen gjorde geotekniska undersökningar, lågpunktskarteringar och inventering av ledningsnät bland annat. Detta ligger nu till grund för planering av både åtgärder och planering av nybyggnation och exploatering.
– Att kartlägga hela Hallsbergs kommun har tagit ungefär två år, men har varit ett väldigt viktigt arbete att ha med oss när vi planerar för vad som ska göras framåt och hur och framförallt var vi ska bygga, säger Niklas Hasselwander.
Hallsberg ligger ungefär tre mil söder om Örebro på låglänt landskap och har genom året varit drabbat av översvämningar flera gånger. Kommunens yta är ungefär 670 kvadratkilometer och invånarantalet strax över 16 000, varav drygt hälften bor i Hallsbergs tätort. I dag är medvetandegraden om vad som behöver göras, både på befintlig infrastruktur och när man bygger nytt, hög i kommunen. Tempot har ökat i VA-ledningsförnyelsen – budgeten för VA-sanering har gått upp från tre till fem miljoner årligen och fler rörnätstekniker har anställts. Kommunen är också noga med i vilka områden och på vilka höjder det byggs för att undvika problem i framtiden. Under hösten har Hallsberg kommun byggt en stor fördröjningsdamm på åkermark i utkanten av stadskärnan. Dammen har kapacitet att ta emot 20 000 kubikmeter vatten och ska avlasta bäckarna nedströms i samhället vid stora regnmängder. Dammen är 480 meter lång, två meter hög och formad som en hästsko med en serpentin med dubbla utlopp i mitten.
– Mitt absolut viktigaste råd när man bygger fördröjningsmagasin på det här sättet är att anlita någon som har erfarenhet av den här typen av jobb och har maskiner som klarar att köra på löst material. Risken för sönderkörning var stor och hade vi tvingats bygga vägar hade det dragit iväg rejält i både tid och pengar. Därför måste mycket energi läggas så bra förfrågningsunderlag tas fram då entreprenaden upphandlas enligt LOU. Jag har aldrig sett så mycket massor flyttas på så kort tid på så dåligt underlag, säger Niklas Hasselwander.