Med tolv nya vätgastankstationer från Trelleborg i söder till Kiruna i norr blir det möjligt att köra vätgasdrivna transporter genom Sverige.
– De nya vätgastankstationerna kan bli ett viktigt steg framåt mot fossilfria transporter på svenska vägar. Vätgasen har en viktig roll för omställningen, inte minst för tyngre fordon som ofta kör långa sträckor, säger Angela Arokianathan, handläggare på Klimatklivet.
Nästa steg är sannolikt att ta fram infrastruktur även för anläggningsmaskiner. Flera tillverkare siktar på att vätgasmotorer kommer att behöva utvecklas för maskinerna. JCB har redan tagit fram väl fungerande motorer. Volvo CE i Eskilstuna har en egen forskningsanläggning som drog igång för cirka fyra år sedan.
– Just nu händer mycket parallellt, både inom produktion och distribution av förnybar vätgas. Det är avgörande för att vätgasens potential ska kunna nyttjas för omställningen av de tunga transporterna. Investeringsstöd som Klimatklivet kan ge en kostnadseffektiv skjuts åt utvecklingen i detta tidiga skede på vätgasmarknaden, säger Anna-Karin Nyström, enhetschef för Klimatklivet industri på Naturvårdsverket.