Den förorenade havsbottnen, som kommer sig av den industriverksamhet som Kockums bedrev här tidigare, är en annan viktig anledning till att genomföra det aktuella projektet, som nu fått klartecken från mark- och miljödomstolen i Växjö.
Planen är att bottnen – cirka 52 000 kvadratmeter (7 fotbollsplaner) med en volym på cirka 140 000 kubikmeter – först kapslas in. Detta gör man med stenkross och lermorän, ovanpå läggs sjösand och större stenar. En beprövad modell, som bland annat användes när Öresundsbron byggdes.
–På det här sättet återskapar vi grunda vikar, och de miljöer som fanns här innan de djupa hamnbassängerna kom till, säger Michael Palmgren, verksamhetschef på Marint Kunskapscenter i Malmö som varit rådgivande i projektets ansökan.
Grundare bottnar blir också ljusare och skapar i sin tur förutsättningar för att alger, musslor och ålgräs ska trivas här.
–Ålgräs är den viktigaste biotopen på jorden! Den binder koldioxid och är havets barnkammare. Ju mer växtlighet, desto bättre reningsprocess – och på sikt blir förhoppningsvis vattenkvaliteten bättre. Det här är en spännande insats, och en modell för framtidens hamnar som vi kommer följa noga, fortsätter Michael Palmgren.
Inom kort går Malmö stad ut med upphandlingen av den entreprenör som ska genomföra projektet. Denna förväntas vara klar vid årsskiftet. Framåt vårkanten kan projektet sätta igång, för att sedan pågå i cirka två år. Materialet som ska täcka bottnen är tänkt att levereras sjövägen, men exakt hur bestämmer den entreprenör som genomför projektet.