I Japan har händelserna med felmätningarna på Hino Motors rapporterats som en regelrätt dieselskandal där även regeringen har engagerats i frågan. Bussar och lastbilar har påverkats, men alltså även anläggningsmaskiner från Kobelco. I dagsläget finns det inte giltig dokumentation som visar att Kobelcos maskiner över 13 ton faktiskt klarar Steg 5.
Kobelco Construction Machinery har publicerat ett omfattande avsnitt som visar vilka maskiner som har den typ av motorer som nu pausats. Enligt uppgift från svenska leverantören KH-Maskin är produktionen i Japan i gång igen och maskinerna ska ha fått grönt ljus för den japanska marknaden. Men i Europa måste ett möte med EU:s myndigheter i slutet av oktober inväntas. Svårast drabbat är självfallet Hino Motors som riskerar omfattande förluster enligt ekonomiska bedömare i Japan.
Kobelco har haft nära kontakt med de europeiska leverantörerna för att stödja och lugna. KH-maskin i Sverige känner i nuläget ingen oro utan räknar med att leveranserna från Japan kommer i gång igen inom kort.
- Vi levererar till våra kunder som vanligt och kommer inte att få någon brist på maskiner heller. Det finns. Man ska komma ihåg att det fortfarande är Steg 5 maskiner det handlar om. Jag är inte orolig utan räknar med att bristerna i dokumentationerna rättas till och att det här blir löst, säger Björn Elander som är försäljningschef på KH-Maskin.
2022 har KH-Maskin sålt 200 enheter i Sverige. Nästa år räknar bolaget med att sälja 300.