Komatsu har nu tagit fram en konceptmaskin för grävmaskiner i mellanklassen. Den ska nu gå på test i olika miljöer, men Komatsu vågar redan lova att dessa kommer att nå marknaden i "en nära framtid". Men det återstår att se. JCB som har testat bränsleceller kom fram till att det blir för dyrt för både tillverkare och entreprenörer. Maskinerna samlar för mycket partiklar i byggmiljö som äter sig in i bränslecellerna och gör att de behöver bytas efter ett tag. Och bränsleceller är inga billiga grejer. Lika dyra som en vanlig maskin i dagsläget.
Men det är dumt att underskatta japanska ingenjörer. Särskilt på Komatsu som av tradition är ett starkt ingenjörsdrivet bolag. Komatsu har legat långt framme och tidigt med hybrider och andra tekniska lösningar som har imponerat på marknaden. Hur det går återstår att se, så att säga.
Dessa maskiner är ett samarbete med Toyota. Toyota har arbetat med bränsleceller en lägre tid och hela industrin, globalt, använder just nu mer samarbeten än någonsin tidigare. Det nya modeordet är: Partnership is the new leadership. Alltså partnerskap är det nya sättet att utveckla, växa och klara klimatkraven som är på ingång.
Hur som helst så kommer maskiner med bränsleceller att leverera samma styrka och kapacitet. Det är numer alla överens om. Det man tvistar om är kostnader och långsiktig kvalitet. Fördelen med vätgas är också att man kan "tanka" snabbare än man laddar batterier. Men vätgas har i dagsläget samma problem med infrastruktur som elmaskiner. Det finns inte att tillgå utan vidare. Samhället måste in och hjälpa till med utbyggnader av infrastrukturen.