Genom att använda vätgas som bränsle kan stora mängder energi lagras ombord på fordonet utan att påverka dess lastkapacitet, resonerar Komatsu och vill nu går vidare med detta sätt att elektrifiera sina maskiner för gruvindustrin.
Komatsu 930E är en tipptruck, med lastkapacitet på 320 ton. Dessa fordon opererar inte sällan på en enda gruva under hela sin livstid, vilket förenklar utmaningarna med att dimensionera och distribuera en effektiv vätgasinfrastruktur för att betjäna fordonsflottan, resonerar Komatsu.
- Hos GM tror vi att bränsleceller kan spela en integrerad roll i en utsläppsfri framtid, och hjälpa till att elektrifiera tyngre tillämpningar, bortom personbilar, säger Charlie Freese, verkställande direktör för GM:s avdelning Global Hydrotec.
Komatsu har satt som mål att minska sina globala utsläpp med 50 procent till 2030 och har en målsättning att uppnå koldioxidneutralitet till 2050.