I december 2019 ingick Askersunds kommun ett avtal med en upphandlad leverantör om ny- och ombyggnation av skolbyggnader. När kommunen strax därefter fattade beslut om en ny skolorganisation uppstod ett behov av att även bygga en ny idrottshall. Kommunen ingick då ett avtal med samma leverantör som tidigare hade anlitats för ny- och ombyggnation av skolbyggnader. Avtalet, som uppskattas till ett värde av 43 miljoner kronor, annonserades inte enligt upphandlingsreglerna.
Kommunen anser att avtalet inte behövde annonseras eftersom det omfattas av LOU:s regler om ändring av kontrakt på grund av kompletterande beställningar, och oförutsebara omständigheter. Konkurrensverket anser att ändringsreglerna inte kan tillämpas på det ingångna avtalet och att det är fråga om en otillåten direktupphandling.
– Reglerna om ändring av kontrakt i upphandlingslagstiftningen ska användas restriktivt. Att ett byte av leverantör i viss utsträckning kan medföra merarbete och merkostnader måste ingå i en upphandlande organisations planering och kan endast i undantagsfall motivera en utebliven annonsering, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
Konkurrensverket vänder sig nu till Förvaltningsrätten i Karlstad och yrkar att Askersunds kommun ska betala 3,2 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.