Teknikreportage
Kommunikation är a och o
Ibland går det fort när...
Linn Posse
Publicerad: 2021-03-17
Lästid: 0 min
Publicerad: 2021-03-17
Lästid: 0 min
Ibland går det fort när firman växer. Kunderna väller in och banken säger inte nej. Men hur känns det inombords? – Jag tror inte vi riktigt har fattat, menar Johanna Nilsson om Elleholms Maskins omvandling från enmansbolag till femtiotalet anställda. Sydöstra Sverige är mitt uppe i en ovanlig vinter när Maskinentreprenören besöker den lilla orten Pukavik, belägen vid havsviken där Skåne möter Blekinge. Det har varit ordentligt kallt länge och snön kom först efter att tjälen hunnit en bra bit ner i jorden. Inte optimala förhållanden om man har sitt levebröd i anläggningsbranschen.Men Johannes Henriksson, som tillsammans med sin sambo Johanna Nilsson driver Elleholms Maskin AB, är inte orolig över läget.– Visst upplever vi lite av en dip just nu. Hade det varit för några år sedan hade jag nog blivit darrig om jag sett någon maskin stå hemma på planen. Men jag har lärt mig att vara mer cool. Nu tänker jag på att vi har 90 procent beläggning samtidigt som det är tjäle i marken och ser det istället som en möjlighet när vi har en grävare hemma. Det gör ju att vi kan ställa upp om en kund ringer. Kylan till trots råder det full verksamhet på den gamla vägstationen i Pukavik. Här har Elleholms Maskin sina lokaler sedan dryga fem år tillbaka och i vinter är det dags för en uppryckning. Kontorslokalerna ska få en ansiktslyftning och en helt ny reception. Just behovet av att kunna välkomna kunder med en prydlig entré är ett tydligt tecken på att företaget tagit det avgörande steget från att leva i ägarens ficka till att bli ett väl etablerat företag.Kontoret ska få ny entré. Johanna Nilsson och Johannes Henriksson är måna om att hålla en god stil. Det gäller lokalerna liksom maskinerna.I det här fallet har resan tagit lite drygt tio år. Att Johannes Henriksson i dagarna fyller 35 år berättar att han var rejält ung när färden inleddes. Som så många andra började han som anställd och köpte ut sin grävmaskin när företaget han jobbade för bytte ägare. Detta var 2009 och Johannes var 23 år gammal. Efter ett par år krävdes ännu en maskin och Johannes fick börja rekrytera. Idag sitter femtiotalet anställda runt bordet när det är firmafest och i inventarieförteckningen finns trettiotalet anläggningsmaskiner samt hälften så många lastbilar. Resan inleddes just när branschen började ta fart efter senaste lågkonjunkturen och några större avmattningar har inte skett under tiden. Just Blekinge har under de senaste åren tvärtom återkommande utmärkt sig för att ligga bra till i statistiken över pågående projekt och Johannes har inte haft svårt att få kunder till firman.– Vi har väl varit ganska bortskämda med jobb, men det är väl inte bara tack vare konjunkturen, reflekterar Johannes och tillägger att han tycker de lyckats bra att uppfylla målsättningen att ha återkommande kunder.– Vi har hela tiden fått jobb nummer två också. Det är viktigt. En förutsättning för att kunderna ska komma tillbaka är såklart att de är nöjda och både Johannes och Johanna poängterar hur avgörande det är att jobben görs med kvalitet, men också att alla kundkontakter sköts så bra som möjligt.Det är målmedveten satsning att företaget ska ha så många ben som möjligt att stå på. Förutom klassiska anläggningsarbeten jobbar Elleholms Maskin även med buskröjning, återvinning med mera.– Det är minst lika viktigt med social kompetens som att kunna köra maskin, det kan de flesta ju lära sig, menar Johanna. Både Johannes och Johanna beskriver firmans första år som ett ständigt ja-sägande. Ringde en kund med ett uppdrag svarade Johannes ett självklart ja. Sen löste han uppgiften.– Jo, vi har ju alltid haft den där hetsen att säga ja. Det är tack vare Johanna som det har fungerat, jag har bara kört på och hon har fixat pappersbiten, menar Johannes.Johanna skrattar och håller med:– Ja, du har ju haft köpstopp sedan 2014, men det har ju funkat sådär! Förklaringen till att resan har löpt på ligger även i att Johannes haft gott stöd bakom sig.– Vi har hela tiden haft banken med oss. Om inte en bank vill satsa så går det ofta att hitta en annan som vill. Nu är det dock dags att minska på tillväxttakten menar Johannes.Visst är den vacker! Diplomerad som Sveriges näst snyggaste entreprenadmaskin 2020.– Det känns som om vi kommit upp i en nivå där vi kan reda de flesta uppgifter. Jag känner inte längre samma hets att växa mer och investeringar tar ju jättehårt på ekonomin. I fjol köpte vi maskiner för cirka 23 miljoner, det är mycket pengar. De första åren var det Johannes och Johanna som själva skötte all administration i firman. Johannes räknade på jobb och Johanna fakturerade, betalade löner etcetera. I dag sitter sex personer på kontoret och Johannes dagar i maskinhytten blir allt färre även om han fortfarande titulerar sig ”VD, maskinförare” på företagets hemsida. Johanna hade ingen tidigare erfarenhet av ekonomi och administration, men hade turen att de första åren dela kontor med en annan företagare som hjälpte henne. – Sen har vi också haft bra hjälp av vår revisor, men det är klart att jag gjort massor med misstag. Men det är ju så man lär sig, jag skulle aldrig kunna lära mig det här jobbet i skolan, menar Johanna.Som ung företagare kan det vara bra att ha någon att vända sig till med frågor och använda som mentor. Johannes menar att det finns många andra företagare i bygden som gärna ställer upp som bollplank.– Man får helt enkelt inte vara rädd för att fråga, poängterar han. För att underlätta administrationen ytterligare har Elleholms Maskin nyligen gått över till att delegera ut en stor del av uppgifterna till de anställda med hjälp av ett affärssystem.– Vi har funderat på det länge och testat flera olika, berättar Johannes. Tänk om vi slagit till redan första gången, det hade varit enklare att införa när vi inte var så många.Johanna tycker dock att det gått relativt smärtfritt att införa det nya systemet och är glad att det nu är gjort även om hon var lite tveksam i början.– Jag vill egentligen ha allt på papper, annars känns det inte på riktigt. Men det är ju faktiskt supersmidigt nu när det är igång. Att det idag finns en stab på sex personer på kontoret innebär att kommunikationen både med kunder och anställda förbättrats menar både Johannes och Johanna. – Det finns alltid någon som kan ge ett svar till en kund och se till att arbetet ute flyter. Det hänger ihop, funkar det här inne så funkar det där ute och tvärt om, konstaterar Johanna.– Det får inte vara så jädra formellt, man ska kunna ringa till alla.Jonny Lindblom och Gustav Schuster får glada tillrop av förbipasserade som känner igen deras maskin från lokalpressen.Men en stor medarbetarstab kräver även tid och administration i sig själv. Det ska finnas rutiner för medarbetarsamtal och olika lagstadgade funktioner. – Vi har till exempel valt att ta hjälp av ett regionalt skyddsombud och det fungerar jättebra, hon är en resurs för oss.Kommunikationen med de anställda faller med naturlighet på Johannes och han håller med Johanna om att han är bra på att ta folk, men att det faktiskt tar en hel del tid i anspråk. Några större konflikter anas dock inte och ett tydligt tecken på det är att inga anställda valt att lämna firman för att gå över till någon konkurrent.Genomgående i samtalet återkommer både Johanna och Johannes till hur avgörande det är med god kommunikation. Sociala medier är naturligtvis viktiga liksom en tydlig grafisk profil. Genom åren har företagets logotyp kommit att stå allt mer i centrum och Johannes har planer på att fasa ut ordet Maskin ur företagsnamnet.Personalen är viktig för Elleholms Maskin. Ett sätt att attrahera förare är att bejaka deras maskinintresse.– Elleholm är ett bra och tydligt namn, det är därifrån jag kommer och min far driver fortfarande sin gård där. Det är viktigt att folk känner igen oss och våra maskiner. Efter fjolårets deltagande i tävlingen Sveriges snyggaste entreprenadmaskin är det i alla fall en maskin som får blickarna på sig. Det handlar såklart om en Volvo EW160E som kapade åt sig andraplaceringen i tävlingen. Förare är Jonny Lindblom.– Efter tävlingen blev vi intervjuade både i lokalradion och pressen, berättar han. Efter det har det blivit många glada tillrop och flera som stannar och pratar med oss när de ser maskinen. De tycker det är roligt att vi har fina maskiner.Även de sociala medierna används i marknadsföring av företaget, både mot kund och kolleger. Johanna och Johannes ser till att kanalerna uppdateras kontinuerligt och Johanna fick nyligen en positiv överraskning.– Jag gjorde en tävling på nätet och frågade om hur många maskiner vi hade av olika märken. Jag trodde vi skulle få ett tjugotal svar, men det blev över femhundra! Folk är verkligen intresserade av vad vi gör. God kommunikation gäller även i kontakterna med andra entreprenadfirmor i trakten.– Vi samarbetar mycket med en annan entreprenadfirma i närheten. Det känns som den nya generationens styrka är att man kan samarbeta. Hjälper man en kollega så kanske den ringer oss nästa gång. Det gör också att man kan säga ja till kunder även om man inte själv har maskinerna. Att kunna erbjuda kunden en helhetslösning är viktigt för Johannes. Han har därför valt att investera i krossar och lastbilar för att kunna transportera, köpa och sälja material och har nyligen även börjat jobba med återvinning.– Kunderna ska inte behöva vända sig till flera olika företag, det ska räcka med att ringa oss, menar han. Även om köpstoppet från 2014 fortfarande är aktivt, och Johannes tydligt förklarar att företaget nu nått en nivå som han är nöjd med, visar det sig att det finns utrymme för förändringar inför framtiden.– Jag kunde väl aldrig tro att vi någonsin skulle bli trångbodda när vi flyttade hit till vägstationen, men nu har det hänt. För att klara oss framöver har vi faktiskt köpt till mer mark här samt en annan fastighet, avslöjar Johannes som visst inte klarar av att slå av på takten när det kommer till kritan.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.