Branschnytt
Komplicerat brobyte på Getingmidjan
För tredje och sista gången...
Ann-Louise Larsson
Publicerad: 2020-06-09
Lästid: 0 min
Publicerad: 2020-06-09
Lästid: 0 min
För tredje och sista gången stängs ”Getingmidjan” av under nästan två månader med start efter midsommar. Under den tiden ska man bland annat hinna montera en 1 700 ton tung bro med åtta växlar.Veckan efter midsommar stängs järnvägen av mellan Stockholm C och Stockholm Södra, vilket är landets mest trafikerade järnvägssträcka.Sommarens stora händelse är att den 240 meter långa Norrströmsbron ska bytas ut. Den har prefabricerats i Estland och kommer med båt in till Stockholm i två delar. Då har den även åtta växlar monterade och klara, vilket i sig är en stor utmaning. vid lanseringen. Någon växel kommer oundvikligt att hamna över en broskarv och därför har man utvecklat en ny produkt med en tvådirektionell glidyta som placeras under växeln, vilken kommer möjliggöra rörelser i både tvär- och längdriktning.– Komplexiteten har ökat betydligt i år jämfört med de tidigare arbeten vi gjort i det här projektet. Förra året bytte vi Söderströmsbron där vi hade två rakspår. Nu har vi åtta tätt sammanflätade växlar att ta hänsyn till, vilket är världsunikt på en bro, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.Innan den nya bron kan lyftas på plats måste den gamla bron kapas ner i 13 delar och lyftas bort med hjälp av kranar och pråmar. Redan nu arbetar anläggningsdykare med att renovera och förstärka de tretton brostöden som även kommer att få nya brolager för den nya bron att vila på.När det sedan är dags att lansera den nya bron krävs det att det är vindstilla under minst 36 timmar för att man ska kunna hålla den precision som krävs. När brodelarna sedan väl ligger på plats återstår en hel del jobb med svetsning och att gjuta fast befästningar och inte minst installera miltals teknisk utrustning i form av bland annat el- och signalkablar.Upprustningen av Getingmidjan, som inleddes för tre år sedan, är det mest komplexa och tidskritiska som Trafikverket gjort på järnvägen på senare år.Den 17 augusti återupptas tågtrafiken på sträckan igen, då på en anläggning med en ytterligare livslängd på 80 år.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.