–Det är ett prestigeuppdrag för oss på COWI på flera sätt. Ostlänken är ett viktigt projekt som möjliggör smidigare och mer hållbara resor för många människor. Vår expertis används för att förverkliga ett stort infrastrukturprojekt på ett sätt som håller hög kvalitet och har ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger Anders Wiktorson, VD för Cowi Sverige.
Ostlänken är en dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Delsträckan mellan Stavsjö-Loddby i Norrköpings kommun innehåller flera utmanande delar att detaljprojektera. Den åtta kilometer långa tunneln under Kolmården kommer att bli Sveriges näst längsta järnvägstunnel när den är klar. Till den projekteras en lång servicetunnel, 19 tvärtunnlar och ett ventilationsschakt. Längs med delsträckan ingår dessutom 10 broar däribland en 760 meter lång landskapsbro över Nyköpingsbanan.
I uppdraget ingår att Cowi ska hitta vägar att minimera projektets klimatpåverkan genom klimatsmarta tekniska lösningar och materialval. Från det beräknade klimatavtrycket i järnvägsplan fram till byggfasen, ska klimatpåverkan mätt i utsläpp reduceras med 62 procent.
Cowi utför uppdraget tillsammans med SYSTRA och Bjerking. Bygget av delsträckan planeras att inledas 2026.