Teknik
Koreanerna lanserar förarfritt om fem år
Runt om i världen experimenterar...
Micael
Publicerad: 2019-12-02
Lästid: 0 min
Publicerad: 2019-12-02
Lästid: 0 min
Runt om i världen experimenterar ingenjörer och forskare med självkörande fordon och anläggningsmaskiner. En rad olika koncept och försök rullar parallellt och det mest kända i dagsläget är kanske Volvo CE:s Electric site. Men seriösa satsningar finns även i USA och i Asien. Doosan Infracore ska vara färdiga för marknaden om fem år.De som fortfarande tror att självkörande anläggningsmaskiner tillhör en avlägsen framtid får nog börja tänka om snart. Tekniken för att lyckas med en sådan utveckling finns redan och det är inte orimligt att de första maskinerna rullar ut på marknaden om fem till tio år.Volvo CE har varit ovanligt transparenta i sina försök, och de självgående minidumprarna som ingår i Electric Site visades redan för fyra år sedan. Prototyper då, men som hjälpligt nu rullar i ett skarpt projekt i Göteborg.Amerikanska Built Robotics är mer hemliga, men det här är ett så kallat startup bolag som försöker intressera investerare att satsa, tanken är lösningen sedan ska säljas till maskintillverkarna. Men det lär inte bli Dossan som blir Built Robotics första kund. Doosan har nämligen själva, tillsammans med universitet, LG och en rad andra spelare, nu tagit fram sitt bidrag Concept-X.Att det fungerar redan nu visade Doosan i Boryeong City i Sydkorea i november. 200 intressenter fick se grävmaskin, dumper och hjullastare arbeta förarfritt på ett testområde. Sydkoreanerna har varit snabba med att få fram 5G och det har säkert bidragit till att satsningen nu visas publikt. Funktionen bygger också på att drönare kontinuerligt scannar 3D-bilder av arbetsplatsen och skicka informationen i realtid till maskinerna.Drivkrafterna bakom de satsningar som syns runt om i världen nu är flera. Arbetsmiljö och säkert, brukar nämnas, men det rapporteras också en förarbrist i hela industrivärlden. Inte bara i Sverige.Om fem år, 2025 anser Doosan att Concept-X är färdigt för marknaden. Hur långt konkurrenterna har kommit med sina lösningar då kommer avgöra hur det tas emot av kunderna. De flesta experter menar dock att det kommer att behövas en rad olika lösningar. Helautomatiserade självkörande maskiner kan möjligen fungera på vissa platser, men i urbana miljöer är det troligast att det blir halvautomatiserade lösningar som blir svaret.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.