maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Kriget i Ukraina hotar vägjobb i Sverige

Tillverkare och leverantörer av väg- och broräcken får har fått besked om uppskjutna eller inställda leveranser av stål och räckesdelar i stål. Problemet kommer stoppa vissa jobb.

Foto: SVBRF

Lästid

0 min
Räckesmontage på E18/E20 mellan Arboga och Örebro
Räckesmontage på E18/E20 mellan Arboga och Örebro
Dela

Det är Svenska väg- och broräckesföreningen som nu går ut och varnar för allvarliga brister av nödvändigt material för vägarbeten. Tillverkare och leverantörer av väg- och broräcken har fått besked om uppskjutna eller annullerade leveranser av stål och räckesdelar i stål. Kriget i Ukraina har stoppat leveranser från Ryssland och Östeuropa. Länder med möjlighet att leverera blir överbelastade med beställningar och kan inte lämna något leveransbesked.

En ytterligare följd av krisen är ett skenande stålpris som förstärks av sjunkande värde på svenska kronan. Även priset på zink till varmförzinkning av räckesdelarna är stigande. I dagsläget finns ingen prognos på vare sig vart det tar vägen eller när situationen kan förbättras.

Men hur allvarligt är detta? Svenska Väg- och Broräckesföreningens (SVBRF)

företrädare Göran Fredriksson ser stora problem framåt.

- Det är oklart hur mycket det finns i lager i Sverige, vissa har kanske en del, men andra inget alls. De inköp som skulle göras nu är till jobben som säsongsmässigt brukar gå igång efter sommaren och hålla på till i december. Men finns det inte material så går det ju inte.

Göran Fredriksson nämner att det är sannolikt att Sverige får problem med de stora infrastrukturprojekt som ligger framåt i planeringen om det inte finns vägräcken.

- Det går ju inte att göra klart en väg utan räcken, och en bro till exempel går ju inte att använda utan räcken. Det blir väldigt besvärligt och är allvarligt.

Birger Larsson, vd på Nordic Road Safety AB, som är en av landets större leverantörer av säkerhetsprodukter för vägar, konstaterar att läget är svårt:

- Det vi kan göra nu är att leta nya kanaler, vilket tar tid. Och sedan informera våra kunder tidigt nu vad vi kan leverera, vad vi inte vet om vi kan leverera, och vad vi vet att vi inte kan leverera. I slutändan är det ju Trafikverket eller kommunerna som kanske inte får sin infrastruktur klar i tid, eller till ett mycket högre pris än vad som var tänkt, förklarar Birger Larsson.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy