Skatten på diesel sänks till lägsta tillåtna nivåer som EU:s skattedirektiv tillåter, reduktionsplikten pausas nästa år, och den automatiska indexreglerade skattehöjningen knuten till BNP, pausas även den. Det var några besked som finansminister Mikael Damberg lämnade under en presskonferens 14 mars.
Sänkningen på 50 öre som riksdagen fattat beslut om till första maj gäller, och det nya beskedet idag ska vid pump ge ytterligare 1.30 kronor litern senast 1 juni. Finansministern konstaterade dock att det inte går att kompensera för alla kostnader som har sin grund i Rysslands krig mot Ukraina. Priser kommer att gå upp, och företagen måste såklart kompensera för sina egna höjda kostnader, vilket i sin tur höjer kostnaderna för konsumenter.
Den sänkta skatten på diesel kan som tidigast synas vid pump 1 juni. Och beslutet är just nu att den ska ligga kvar till och med 31 oktober. Finansminister Damberg gjorde också klart att de höga miljömålen ligger fast och Sverige har råd att fortsätta omställningen och behöver bli oberoende av ryskt olja.
Utöver detta presenterades det en rad andra paket för att stötta privatbilister, kompensation för elpris, samt stärkt klimatbonussystem för att övergången till elbilar ska fortsätta att växa.
En del frågor kom upp runt nivåerna under presskonferensen. Är de tillräckliga? Finansministerns svar på detta var att nivåerna är de som är möjliga att genomföra, och inte att betrakta som ”luftslott”.