Rapporten som kom i maj 2024 visar att det politiska målet att sänka och hålla nere drivmedelspriserna skapar hinder för övergången till förnybara alternativ. I och med höstbudgeten kommer priset på diesel sjunka ytterligare.
– HVO kostar mer än fossil diesel. Hur vi än vrider och vänder kommer vi inte ifrån att någon måste betala för en ökad användning av det. Med reduktionsplikten delade drivmedelskonsumenterna på kostnaden. I nuläget är det i princip upp till företag och upphandlare att frivilligt ta merkostnaden, och det kommer inte räcka ifall klimatmålen ska kunna nås, säger Tobias Gustavsson Binder, expert på transportsektorns klimatomställning på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Bränsleproducenten Neste konstaterade för ett år sedan i en egen undersökning utförd av Novus att byggbranschens chefer inte i särskilt hög grad lyckas med att få ut HVO i maskiner och fordon på byggprojekt runt om i landet. Efterfrågan i branschen finns inte ännu nere på projektnivå bland dessa beslutsfattare, konstaterade Neste då.