maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Lägre bränsleskatter bromsar HVO-försäljningen

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket utrett marknaden och betydelsen av HVO100, som är ett förnybart alternativ till diesel fram till 2030. Regeringens sänkning av bränsleskatterna påverkar negativt.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Priset på diesel påverkar efterfrågan på HVO negativt trots att även priset på HVO sjunker i takt med dieselpriset. Foto: ME

Rapporten som kom i maj 2024 visar att det politiska målet att sänka och hålla nere drivmedelspriserna skapar hinder för övergången till förnybara alternativ. I och med höstbudgeten kommer priset på diesel sjunka ytterligare.

– HVO kostar mer än fossil diesel. Hur vi än vrider och vänder kommer vi inte ifrån att någon måste betala för en ökad användning av det. Med reduktionsplikten delade drivmedelskonsumenterna på kostnaden. I nuläget är det i princip upp till företag och upphandlare att frivilligt ta merkostnaden, och det kommer inte räcka ifall klimatmålen ska kunna nås, säger Tobias Gustavsson Binder, expert på transportsektorns klimatomställning på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Bränsleproducenten Neste konstaterade för ett år sedan i en egen undersökning utförd av Novus att byggbranschens chefer inte i särskilt hög grad lyckas med att få ut HVO i maskiner och fordon på byggprojekt runt om i landet. Efterfrågan i branschen finns inte ännu nere på projektnivå bland dessa beslutsfattare, konstaterade Neste då.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer