Enkäten visar att bara var tredje organisation i hög utsträckning använder funktionskrav. Nationella upphandlingsenkäten genomfördes av Upphandlingsmyndigheten under oktober 2022. Frågorna i enkäten handlar bland annat om i vilken utsträckning som kommuner, regioner, statliga myndigheter och offentliga bolag arbetar för att främja innovativa lösningar och använder funktionskrav i upphandlingar.
Av de över 700 upphandlande organisationer som svarade på enkäten är det 17 procent som anger att de i hög utsträckning arbetar för att upphandla innovativa lösningar. Men spridningen är stor. Av de offentliga bolagen är det 28 procent som i hög utsträckning arbetar för att upphandla innovativa lösningar jämfört med 11 procent av kommunerna.
Att inte främja innovation i upphandling är ett missat tillfälle att med hjälp av marknaden hitta nya lösningar på komplexa samhällsutmaningar samtidigt som verksamhetens behov tillgodoses på ett hållbart sätt, skriver Upphandlingsmyndigheten.
En tredjedel av organisationerna uppger i enkäten att de i hög utsträckning använder funktionskrav i sina upphandlingar. Av regionerna är det 50 procent medan övriga organisationer ligger runt 30 procent.
Att använda funktionskrav i upphandlingar underlättar för nya lösningar att komma ut på marknaden. Det är också ett sätt att visa marknaden att organisationen vill bidra till näringslivets utveckling, enligt Upphandlingsmyndigheten.