För LRF handlar det mycket om att bolagen inom LRF Entreprenad vid upphandlingar ska kunna vara tydliga med vilka företag de är och hur de vill styra sin verksamhet. Krav på hållbarhet är något redan efterfrågas i upphandlingar och de flesta räknar med att det kommer att öka.
- De målen som har satts upp ska vara ett stöd för företagen när de ska arbeta med offentlig upphandling. En hjälp att se vad de själva redan håller på med och vad som kan bli tydligare och bättre, säger Anders Drottja, som är verksamhetsansvarig på LRF Entreprenad.
LRF Entreprenad ska nu följa upp de satta målen varje år för att se hur det utvecklar sig. LRF Entreprenad formulerar målen såhär:
"I takt med hela det gröna näringslivet och kundernas efterfrågan skapa förutsättningar för att fasa ut fossila bränslen, med bibehållen konkurrenskraft och stärkt lönsamhet. Vidareutveckla våra erbjudanden byggda på resurshushållning och höja statusen för de som arbetar i de gröna och påvisa den fackmässighet som krävs för att bedriva miljövård i praktiken".
Men bakom tankarna finns också insikten om att man som bransch måste kunna locka nya medarbetare, och då kanske främst intressera de yngre generationerna för yrket.