maskinentreprenoren logo
Ekonomi

”Läskigt läge med dieselpriset”

Micke Skått Schakt AB är en av ME:s 1 400 enmansföretagare. Det ökande dieselpriset äter sig in i ekonomin.

Foto: Ryno Quantz

Lästid

0 min
Micke Skått har nyligen fått upp priset och hamnat på ett jobb som drar mindre diesel än tidigare. Men det var före det att dieselpriset började skena. Nu äter sig priset in i företagets ekonomi på ett sätt som Skått anser är att betrakta som "läskigt".
Micke Skått har nyligen fått upp priset och hamnat på ett jobb som drar mindre diesel än tidigare. Men det var före det att dieselpriset började skena. Nu äter sig priset in i företagets ekonomi på ett sätt som Skått anser är att betrakta som "läskigt".
Dela

- Just nu är det bara att åka med, inte så mycket mer att göra. Som tur var kunde jag höja priset för en tid sedan, men det var ju före de här prishöjningarna vi ser nu.

Micke Skått är en eftertraktad specialist på schaktjobb där fjärrvärme ska dras fram. Ofta i centrala delarna av Stockholm. Det är inte alla som fixar dessa tidspressade jobb men beställarna är beredda att betala för de bästa.

- Jag var på bygge en tid efter att ha kört fjärrvärme länge, men blev kontaktad att för att komma tillbaka till de här jobben, och med det pris jag erbjöds så var det en bra affär för mig. Jag tänkte att den nu skulle kunna bli lite pengar över, men det här dieselpriset äter ju upp det.

Micke Skått ser ändå just nu att han gjorde rätt. Det går mindre diesel på fjärrvärmejobben än på byggarbetsplatsen, och det kunde just nu alltså ha varit värre.

Skått är en av de drygt 2 200 personer som har signerat uppropet om att regeringen måste få ner skatterna och reduktionsplikten för att stabilisera dieselpriset på en rimlig nivå.

- Jag signerade såklart, och jag hoppas att det ger något nu. Att dom kan få till detta med ett lägre pris. Det här förslaget om 1,30 litern, det är ju nästan ett hån, så mycket går ju priset upp varje dag just nu. Läskigt är det just nu.

Går det att höja priset ännu mer?

- Man blir ju tvungen att försöka förhandla igen om det fortsätter så här. Men det finns ju en smärtgräns även för kunden. Så är det ju.

Micke Skått Schakt AB använder ME-Inköps avtal för diesel. Han bytte nyligen.

- Det var nog tur det. Jag hade ett bra avtal, tyckte jag. Men nu fick jag till det ännu bättre. Jag bytte väl i februari.

Micke Skått Schakt AB

HK: Söderby, Stockholms län

Omsättning: Cirka 1,8 miljoner

Vinstmarginal: 16 procent

Maskin: Cat M316F

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy