I förra numret av Maskinentreprenören kunde vi läsa om nytt omsättningsrekord för Liebherr-koncernen på hela 14,6 miljarder euro för 2024. När världens största maskintillverkare listas baserat på omsättning av brittiska KHL Group, klättrade Liebherr från en sjundeplats till en femteplats och en total marknadsandel i världen på 4,2 procent – trots nedgång i marknaden fortsätter Liebherr att ta marknadsandelar både i Sverige och resten av världen.
– Vi hör från våra leverantörer att vi säljer bra nu jämfört med andra aktörer. Det går åt rätt håll i marknaden även om det inte tagit den fart som vi önskar, säger Jörg Miethke, vd för Liebherr Sverige AB.
Liebherr har varit på den svenska marknaden sedan slutet av 1960-talet, men det är först de senaste tio åren som det verkligen börjat hända grejer i Sverige – omsättningen har tredubblats och personalstyrkan dubblats. Framgången kan till stor del tillskrivas det svenska bolagets vd, tysken Jörg Miethke som känner Liebherr utan och innan och som har lyckats balansera mellan svensk och tysk företagskultur på ett sätt som tilltalat såväl medarbetare som kunder.
– Jag började inom Liebherr år 2000, då jag var färdigutbildad ingenjör och hade jobbat fem år på ett bolag som utvecklade utrustning till biltvättar. Jag sökte först till Liebherrs trainee-program, men jag blev inte antagen, berättar Jörg Miethke.
Det visade sig emellertid att Liebherr hade andra planer för den unge ingenjören, som istället blev anställd på hjulgrävarfabriken i Kirchdorf, till en början projektingenjör och strax därefter försäljningschef för de nordiska länderna.
2004 fick han i uppdrag att analysera marknadssituationen i Norden och presentera förslag på hur Liebherr skulle arbeta för att öka sin försäljning i regionen.
– Jag kom fram till att det inte fanns någon återförsäljare i Sverige som skulle klara av att göra det som Liebherr ville göra på den svenska marknaden – därför ansåg jag att Liebherr skulle etablera ett eget bolag i Sverige, fortsätter Jörg Miethke, som då var helt ovetande om att det en dag skulle vara han som skulle leda just det bolaget.
Liebherr Sverige AB grundades för 20 år sedan, år 2006, och har sedan dess tagit betydande kliv framåt på marknaden till en – enligt dem själva – delad tredjeplats efter Swecon och Zeppelin.
– Vi strävar inte efter att bli marknadsledande, mitt mål är att vi ska minska avståndet till tvåan och ligga längre fram än våra konkurrenter som vi slåss om tredjeplatsen med, säger Jörg Miethke.
Han klev in som vd för det svenska bolaget 2014 efter att bolaget sökt efter en ny vd men inte funnit att någon av kandidaterna uppfyllde de som krav Liebherr hade.
– Vi behövde någon som kände Liebherr, förstod ”Liebherrkulturen” och kunde använda företagets styrkor för att nå framgång, säger han.
Samma år etablerades det nya huvudkontoret i Västerås, där en tredje våning inom kort ska inredas och tas i bruk för att husera den växande organisationen.
– Vi har byggt för att kunna växa, fortsätter Jörg Miethke.
Han har under sina drygt tio år i Sverige hunnit ta bolaget genom både pandemi och finanskris, med målet att inom ett par års tid omsätta en miljard kronor. Från att under en tid sprungit alldeles för fort för sitt eget bästa växer nu bolaget i ett jämnare tempo där alla delar i organisationen hänger med.
– Vi har nyligen passerat 100 anställda, varav 40 har anställts de senaste tre åren och vi fortsätter växa organisationen ytterligare. Vi har en solid plan för att växa hälsosamt. Framförallt är det inom eftermarknad som vi har satsat de senaste åren där vi stärkt upp för att passa till den storlek på organisation som vi är idag, berättar Jörg Miethke.
2023 etablerade Liebherr en utrustningsverkstad i Irsta i Västerås, inte långt från huvudkontoret längs med E18 i utkanten av Västerås. Här utrustas merparten av alla maskiner som säljs i Sverige – i verkstaden finns plats för upp till 16 maskiner samtidigt.
– Vi har jobbat med andra verkstäder tidigare, men såg att de inte levde upp till den kvalitetsnivå som vi vill hålla därför har vi satsat på egen utrustningsverkstad där utbildad personal arbetar efter samma standard, säger Jörg Miethke.
Liebherr har även egen utrustningspersonal vid sin verkstad i Eslöv, som gör viss nyutrustning men framförallt arbetar med service. Förutom Västerås finns Liebherr med försäljningskontor i Göteborg och Eslöv samt med serviceverkstäder i Göteborg, Umeå och Gällivare och har även 13 servicepartners runt om i landet.
– På sikt ser jag att vi kommer behöva finnas i Stockholm, men det är inte kostnadseffektivt idag att etablera en anläggning i Stockholmsområdet, säger Jörg Miethke.
Han ser varje maskinaffär, varje kund – liten som stor – som ett partnerskap med kunden i fokus där alla gör sitt bästa för en så bra affär som möjligt – både innan, under och efter leverans av maskinen. I ett partnerskap med Liebherr kan kunden förvänta sig välfungerande eftermarknad och inte minst högt teknisk kunnande och produktutveckling där ingen utmaning är för stor hävdar Jörg Miethke.
– Vi jobbar för att Liebherr ska ses som den mest attraktiva maskinpartnern på marknaden. Fokus ligger på att vara professionella i alla lägen och att jobba långsiktigt, säger Jörg Miethke.
Anna Lindblom, ekonomichef, ser långsiktigheten och familjeägandet som bolagets främsta styrkor.
– Vi styrs inte av en aktiekurs eller hur något tolkas på börsen. Ibland kan vi ta andra vägar, där börsnoterade bolag är mer låsta av att leverera resultat här och nu, säger hon.
Sverige ses som en allt viktigare marknad av tyskarna som mer och mer vill ta del av svenska kunders tyckande och tänkande när det gäller produktutveckling och ny teknik. På Bauma visade Liebherr bland annat en autonom hjullastare som utvecklingsavdelningen jobbat med i tio år. Den är ännu inte redo att rullas ut på marknaden, till stor del på grund av att det ännu inte finns regelverk för självkörande maskiner, i nuläget jobbar tillverkaren med testkörningar hos utvalda entreprenörer. Förhoppningen är att kunna få till ett test hos en svensk kund.
– Vi diskuterar med de stora kunderna, säger Jörg Miethke.
Andra nyheter från Bauma av intresse för svenska kunder var bland annat den järnvägsutrustade RE 25 M, anpassad för dubbelspår och två kompakta hjulgrävare på nio respektive elva ton, A909 och A911, utvecklade tillsammans med Kubota.
– Det är ett nytt grepp från Liebherr. Vi sålde de två första under mässan med kontrakt som signerades av Liebherr-familjen, säger Jörg Miethke.
I dag finns det runt 2 000 aktiva Liebherr-maskiner i Sverige, ungefär hälften av dessa är hjulgrävare som är något av Liebherrs flaggskeppsprodukt. Därefter kommer bandgrävare och hjullastare.
– Vi vill öka hjullastarförsäljningen i Sverige. Idag skulle jag säga att vi är 4:a och jag vill att vi ska komma upp till 3:a. Liebherr arbetar med ett drivlinekoncept som kombinerar hydrostat och lock-up, vilket åstadkommer en direktdrivning mellan motor och växellåda och i slutänden gör våra maskiner mer kostnadseffektiva till ett lägre pris per ton. Svårigheten är att få kunderna att ändra inställning, menar Jörg Miethke.
– Sverige är ju hjullastarlandet nummer ett. Volvo har gjort ett bra jobb och format marknaden efter sina produkter. Vi jobbar mycket med demo och att få förarna att prova våra maskiner och förstå nyttan med vårt sätt att bygga maskiner, tillägger han.
Den 1 april i år tog Liebherr Sverige över ansvaret för Liebherrs MCC-sortiment, vilket omfattar grundläggningsmaskiner, bandkranar och hamnkranar. Detta segment sköttes tidigare av danska kollegor och direkt från fabriken och för Liebherr är det första gången som man samlar båda segmenten i ett och samma bolag.
– Det är fördelaktigt att vi redan har marknadsnärvaro och kan samutnyttja servicepersonal, reservdelslager och liknande vilket gör det fördelaktigare för kunderna. Vi har resurserna, nu ska vi använda dem på ett nytt sätt, säger Jörg Miethke.
Befintlig servicepersonal har utbildats på hamnsortimentet och serviceorganisationen kommer behöva stärkas upp ytterligare med det nya åtagandet. Dessutom kommer det vara ett steg på vägen mot att nå femårsmålet som innefattar 140–150 anställda och 1,2 miljarder i omsättning.
– Vi kommer behöva växa 15–20 procent för att nå dit, säger Jörg Miethke som inte ser det som en omöjlighet om inte stora förändringar sker på marknaden.