Krönika
Är det kanske nu det vänder?
Publicerad: 2025-11-14
Lästid: 0 min
Publicerad: 2025-11-14
Lästid: 0 min
När vi summerar årets tredje kvartal visar Maskinleverantörernas ML-barometer att återhämtningen i marknaden går långsammare än många hoppades i början av året. Förväntningarna var höga både på investeringar och projektstarter, men verkligheten har varit mer försiktig. Det är tydligt att många aktörer fortfarande sitter på händerna.
Men det finns ljusglimtar. Flera indikatorer pekar på att efterfrågan börjar röra på sig, om än försiktigt. Med Trafikverkets nya plan för kommande investeringar i infrastrukturprojekt och satsningar på fossilfria byggprojekt finns nu ett konkret underlag att agera på. Är det nu kunderna ska börja våga investera?
Sverige är ett land där man älskar att planera. Vi är världsmästare i att utreda, analysera och konferera. Men när det kommer till att faktiskt börja bygga nytt, eller att ta itu med den hisnande höga underhållsskulden av Sveriges infrastruktur, då går det trögare. Väldigt trögt.
Det är inte tekniken som saknas. Det är inte maskinerna. Det är inte ens viljan; åtminstone inte hos leverantörerna. De står redo, laddade (bokstavligen), med modern teknik, eldrivna arbetsmaskiner och lösningar som kan ta Sverige in i framtiden.
Men någon har tryckt på paus.
Kanske är det den svenska försiktigheten? Vi vill gärna ha ett pilotprojekt först, sen en utvärdering, och helst en workshop om utvärderingen innan vi vågar ta nästa steg.
Och medan vi väntar på att alla variabler ska behandlas och analyseras, rullar de gamla dieselmaskinerna vidare och Sverige får allt svårare att klara sina klimatmål.
Det är inte branschen som bromsar, det är beslutsfattandet. Projekten verkar börja med minst ett par remissrundor och slutar med en fördyrad slutnota och en försenad tidsplan. Ibland undrar man om det är själva byggandet eller planeringen som är det största projektet.
Samtidigt måste vi ta itu med en annan avgörande utmaning: bristen på servicetekniker. En färsk undersökning från Maskinleverantörerna visar att branschen behöver nyanställa över 1500 servicetekniker de kommande fem åren. Samtidigt utexamineras bara omkring 400 inom lastbil- och mobila maskiner per år – inte ens en tredjedel av dem hamnar i maskinbranschen. Det är en obalans som riskerar att bromsa hela branschens utveckling.
Med rätt satsningar på utbildning, samverkan med skolor och tydliga karriärvägar kan vi vända trenden. Branschen är redo att ta emot nya tekniker, det som behövs är att fler får upp ögonen för möjligheterna.
Men kanske är det nu det vänder. Kanske är det nu vi slutar vänta på perfekta förutsättningar och börjar bygga framtiden, med hållbar teknik, rätt kompetens och mod att investera. För det kostar att agera. Men det kostar ännu mer att vänta.
Text: Lina Hallman
Bara ett halvår kvar till nästa Svenska Maskinmässan.
Ett halvår kvar till vi ses på Svenska Maskinmässan.
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.