maskinentreprenoren logo
Teknikreportage

Jordnära markentreprenör

För fyra år sedan bytte vd för Väg & och Byggnadsgrus plats med en av sina maskinförare. – Han tyckte att han stannat i utvecklingen. Jag vill göra annat. Så jag tänkte vi borde byta plats. Jag gick ut i maskinen, och han fick bli vd, säger Stefan Lindby.

Foto: Malin Vinblad

Lästid

0 min
Stefan Lindby är helst ute i jobb, här med medarbetaren Mats-Ola Larsson.
Stefan Lindby är helst ute i jobb, här med medarbetaren Mats-Ola Larsson.
Dela

Detta är ingen vetenskaplig analys: Men det kan vara så att Väg & Byggnadsgrus på Gotland är ett av världens mest moderna företag. Här är inte lagarbete, trivsel och kompetensutveckling fina ord i ett styrdokument som ska locka talanger till företaget. Här har vi att göra med ett familjeföretag som främst verkar drivas av lusten att lösa problem och ”vara en resurs” för hela Gotland. Alla verkar ringa hit. Vattenläcka? Ring Väg & Byggnadsgrus. Akut avlastning av gods från Gotlandsfärjan? Ring Väg & Byggnadsgrus. Omöjligt entreprenadjobb med stor risk? Ring Väg & Byggnadsgrus. Slut på asfalt? Ring…

Lönsamt, välkänt skickligt. Och så verkar dom ha roligt också. Fler skratt här under en dag än på en komikerkonferens

– Det är roligare när det är svårt och komplicerat. Det är de jobben som jag vill titta på, göra en kalkyl över och få chansen att utföra. Det var aldrig meningen att vi skulle bli så här stora, jag ville nog inte det egentligen, men nu har det blivit så i alla fall, säger Stefan Lindby…

… branschen är full med intressanta maskinentreprenörer som har specialiserat sig för att vara tydliga mot beställarna. Men den som tittar in hos Väg & Byggnadsgrus under en dag, blir snart lite förvirrad. Här finns stora och små maskiner, gamla och nya, krossar, konstiga ombyggen, och en verkstad där det… just nu svetsas balkar eftersom förra kontorshuset har sågats itu och ska flyttas till Visby.

– Hade jag varit verksam i Stockholmsregionen så hade jag såklart valt att nischa in mig på ett område, men det fungerar inte här på Gotland, tycker jag… Vi vill ställa upp. Och vi säger inte nej till uppdrag… det går alltid att omprioritera lite. Folk behöver vår hjälp, så hjälper vi till…

Väg & Byggnadsgrus på Gotland AB

HK: Hemse, Gotland.

VD: Jonas Karlsson.

Stefan Lindby: Ägare, arbetsledare och maskinförare, kalkylator, entreprenör med mera.

Anställda: Cirka 50.

Maskinenheter: Cirka 50.

Omsättning: 95 miljoner.

Affärsidé: Vara en resurs på Gotland.

Det finns så många ingångar och utgångar i detta företag att det är omöjligt att bestämma sig för vilket som är mest intressant för läsarna att få ta del av. När Stefan Lindby berättar om familjeföretagets historia, sina egna tankar, och maskinparkens struktur, inser man att det skulle kunna gå att skriva nio reportage. Det är för mycket för att få plats i ett. Bara den här historien hur han en dag lämnade vd-jobbet i detta då redan stora företag… och gick ut och satt sig i maskinen igen.

– Idag fick Jonas (Karlsson) ta min maskin och köra lite, för jag hade ju lovat att träffa tidningen. Så nu är bolagets vd ute och kör min maskin på bygget den här dagen, men annars sitter jag där. Det är min favoritmaskin för resten. Den fick lite extra vax på lacken i somras, så nu är den riktigt fin. En Volvo ECR 235EL.

Men hur fungerade det, att liksom bara byta ut dig själv som vd och sätta in en medarbetare som då var maskinförare?

– Han kände ju att jobbet i maskinen inte var så givande längre, han tyckte inte han kunde utvecklas där och ville göra något annat. Jag kände samma sak som vd. Så jag tyckte det verkade som en bra idé att vi bytte jobb. Jag älskar ju maskiner och körde maskin redan i tonåren. Jag ville ut i maskinen igen… Så jag sa till Jonas att jag kan lära dig det jag kan om vd-jobbet, och resten får du lära dig själv. Och jag är ju ändå aldrig långt borta, berättar Lindby.

Resan för Väg & Byggnadsgrus från start till dagens företag med närmare 100 miljoner i omsättning är i sig tillräckligt intressant för att kunna bli en tv-serie på Netflix. Såhär gick det till:

Stefan Lindbys mamma var bara 16 när han gjorde entré i livet. Följden blev att han ofta gick som barn i hus hos mormor och morfar. Morfar Gösta Mårtensson drev företaget Roma Grus. Stefan fick hoppa in ofta och i unga år och jobba. ”Bära med hjullastare vid krossen”, det gjorde han redan som 13-åring. Oklart om det var lagligt ens då, men är nog preskriberat vid det här laget.

– Men så en dag sa morfar… du, det här dotterbolaget Väg & Byggnadsgrus, det har jag sparat till dig… Det kan du ta över när åldern är rätt.

Rätt ålder var 22 år.

– Det blev ett år på gymnasiets fordons-tekniska, men sedan hade jag inte tid med skolan längre.

Omsättningen då, 1990, var 172 000 kronor. Idag varierar det runt 100 miljoner. Men det är för mycket, enligt Stefan Lindby, helst vill han inte gå över 90 miljoner.

– Då när jag började tog jag över maskinen och krossen och sedan var det igång. Men det här företaget har aldrig handlat om mig och vad jag har lyckats med. Vi har gjort det här tillsammans alla medarbetare. Jag vill att alla också ska känna att detta är ett lagarbete.

Lagarbete är det, men det är också i hög grad familjeföretag. Fru Lotta sköter administration och kontor i stort. Tre söner är aktiva i företaget, den fjärde och yngsta går fortfarande i skolan, men fick även han blixtinkallas i somras.

– Hade ett viktigt jobb med att göra två dammar i somras med vår bandschaktare. Jag hade inte tid att köra bandschaktaren, så jag kallade in en medarbetare som gått i pension, och som är väldigt rutinerad och kan maskinen. Men så gick det någon dag eller två, och han fick problem med nacken, det gick inte. Det var inte roligt då, men det blev roligt sedan. För då hörde jag med min 18-åring, och vi visade honom några dagar hur en bandschaktare fungerar, och sedan fick han köra. Och det blev klart till slut, berättar Lindby med mycket stolthet över sonen som fixade denna svåra maskin i skarpt jobb.

– Men han måste gå klart skolan. Inte som jag. Det har jag sagt åt honom, säger Stefan och ler.

Stefan Lindby är 53 och har 37 år i rygg-en som företagare. Tempot har varit högt i många år, och affärsmodellen som verkar bygga på att både räkna på de mest komplicerade jobben och ändå alltid ställa upp, har både varit grunden för stark tillväxt, men också lett till långa dagar och en hel del stressmoment.

– Det är ju upp klockan fem, och färdigt för dagen runt åtta eller nio på kvällen. Ibland ser man i mobilen att jag har hanterat 50 samtal när det är som värst. På kvällen ska det ju kanske tittas på jobb eller göras en kalkyl. Jag hinner aldrig fundera på vad jag ska göra. Det blir inte mycket golf, ha ha…

Men ett tag gick det inte till slut.

– Det var en tid för 12 eller 15 år sedan när jag tog slut. Jag vill ju mycket och tycker det är kul. Men då fick jag en smäll, jag hade yrsel på dagarna, och orkade ibland inte åka ut till arbetsplatserna, fick vända när jag kom fram. 
Blev kvar i sängen, och frun undrade nog vad som var på gång då. Det där klarade sig sedan, jag fick kontakt med en bra dietist, och hon kunde bland annat se att jag inte åt rätt. Bara kaffe på morgonen och kastade i mig maten på kvällen. Nu sköter jag allt det där mycket bättre och när jag inte orkar längre, då säger jag till och åker hem.

Det går inte att ta fel på att Stefan Lindbys stora intresse också finns i närhet av maskinerna. Att köpa och sälja rätt maskin är stimulerande. Att själv sitta i maskiner känns helt rätt. Ute på gården i Hemse står en rad olika maskintyper. Antagligen har han flest maskiner på Gotland. Det är uppenbart att uppdragen är breda och olika. I verkstan pågår kontinuerligt flera ombyggen. Och på gården står en av de mest udda maskiner som skådats. En Komatsu bandgrävare med ett gigantiskt fräshjul monterad på stickan.

– Den där har vi två motorer på. Satt dit en extra Deutz. En motor driver fräshjulet, annars hade maskinen inte orkat. Vi plöjer ner kabel i kalksten med den där. Vi kan klara en kilometer om dagen med den lösningen.

Trots det stora engagemanget i det egna företaget tar sig Stefan Lindby ändå tid att vara aktiv inom bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskin-entreprenörerna (ME). Sitter med i regionstyrelsen och är även så kallad länsrepresentant, och ska därmed fungera som en länk mellan ME och medlemmarna. Stefan deltar även i ett av ME:s Expertteam som arbetar med regelverk runt schaktmassor.

– ME är bra hjälp för det man inte klarar själv. Kan vara om avtal eller annat. Vi entreprenörer borde använda ME mer. Som länsrepresentant får jag ibland en del frågor från entreprenörer och kan jag då inte själv hjälpa till kan jag bolla frågan med någon företagsrådgivare. Det tar inte så mycket tid, tycker jag.

Nu har vi ännu inte hunnit berätta om samarbetet med brorsan på Roma Grus och att bröderna driver asfaltverk, har täkter och är specialiserade på att återvinna både schaktmassor och asfalt. Finns minst åtta till reportage att skriva om Stefan Lindby och Väg & Byggnadsgrus. Jordnära företagare som alltid tar hand om kunderna men också alltid högt flygande planer. Som realiseras.

Maskinentreprenoren logo

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy