Branschpricken
”Det kommer att bli mer jobb för maskinentreprenörer framöver”
Nils Paul, Expert infrastruktur, Svenskt Näringsliv
Micael Appelgren
Publicerad: 2024-06-14
Lästid: 0 min
Publicerad: 2024-06-14
Lästid: 0 min
Man hör ofta talas om underhållsskulden i Sverige och att det kommer kosta flera miljarder att ta igen den. Går det?
– Jag tycker att den siffra man ska använda är Trafikverkets egna beräkningar, och då säger man att skulden totalt är 127 miljarder, för både järnväg och väg. Det här är inget man kan lösa fort, det kommer att ta tid. På väg är det enklare, där menar Trafikverket att underhållsskulden går att lösa på 12 år, ungefär. Om man sätter igång.
Men det kan bli problem med järnvägen då kanske? Finns det inte tillräckligt med resurser att klara både ock?
– Kompetensförsörjning är en flaskhals till exempel. Det anses allmänt vara det största tillväxthindret i Sverige. Att man använder den här summan, 127 miljarder, det är för att förstå magnituden av det hela. Att det kommer ta tid handlar också om hur mycket som till exempel går att stänga av under tiden – godstransporterna måste ju fortfarande komma fram.
Om underhållet nu ska prioriteras och få mer pengar – hur påverkar det nyinvesteringarna i infrastruktur?
– Det finns inte hur mycket pengar som helst, och om man inte ökar budgeten eller använder alternativa finansieringsformer, så kommer det säkert bli justeringar i regeringens infrastrukturplan, så är det. Men totalt sett ska man nu se det som att det kommer att bli mer jobb framöver för maskinentreprenörer.
Text: Micael Appelgren
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.