maskinentreprenoren logo
Teknik

Marknaden i Kina driver på för elmaskiner

Volymen av anläggningsmaskiner som säljs...

Text: Micael

2020-12-29

Lästid

0 min
Dela

Volymen av anläggningsmaskiner som säljs i Kina har gjort marknaden intressant för tillverkare som satsar hårt på att ta fram elmaskiner. Även gällande stora grävmaskiner.Som enda marknad i världen ökade försäljningen av anläggningsmaskiner i Kina under 2020. Uppgången som hänger ihop med ett stimulanspaket från kommunistpartiet landade på 14 procent, enligt analysföretaget Off-Highway-Reserach. För de globala maskintillverkarna är detta självfallet intressant, under 2020 såldes det 350 000 anläggningsmaskiner i Kina. Det är mellan tummen och pekfingret 30 procent av hela den globala marknaden.Dessa volymer gör den kinesiska marknaden även intressant för tillverkarna när de nu tittar på olika möjligheter att elektrifiera maskinerna. Ska det bli ekonomi i omställningen behövs volymtillverkning. En tillverkare som visat stort intresse för Kinas planerade omställning är Volvo CE som här nu jobbar hårt med att elektrifiera även större grävmaskiner.Volvo CE deltog på branschmässan Bauma China 2020 och vill lansera att man är Kinas ledande partner för konnektivitet, automatisering och elektromobilitet inom bygg- och anläggningsindustrin. Bland annat presenterades Volvo EC55 Electric och EC230 Electric (22-tonnare) – två eldrivna grävmaskinsmodeller som är redo för kundtester i Kina. Dessa elektriska grävmaskiner drivs av litiumjonbatterier och kan arbeta en hel dag med en snabbladdning under lunchpausen. Tanken är att dessa ska gå ut på marknaden “så snart som möjligt”, som Volvo utrycker det. I dagsläget hävdar dock Volvo CE att de inte blir aktuella för Europa, vilket har fått bedömare att förvånat höja på ögonbrynen. Sannolikt är det mer kvar att utveckla för att den europeiska marknaden ska bli intresserade.22-tonnaren EC230 Electric, som utvecklats i Volvos fabrik i Changwon i Sydkorea förväntas uppnå en minskning gällande driftkostnaden med 60 – 70 procent jämfört med den dieseldrivna EC220E.– Kina är den största marknaden för elektromobilitet globalt och en ledande tillverkare av elektromobilitetskomponenter, vilket ger efterfrågan och medel för att tillverka en maskin lokalt. Dessutom har Kina en industriell strategi för att minska beroendet av diesel och därför förväntas marknaden för elektromobilitet gå snabbare här. Dessa faktorer gör Kina till det perfekta stället att testa våra nya maskiner på och få värdefull feedback från kunder, säger Mats Sköldberg, teknikchef på Volvo CE China.Över 200 000 besökare kom till Bauma China i november. 94 procent av besökarna var från Asien.

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy