Makadamen bildar ett första lager på den existerande sjöbottnen. Makadamlagret ska vara ungefär halvmetertjockt och följa den nuvarande bottenkonturen. På detta ska sedan lermorän läggas i ett skikt med varierande tjocklek för att jämna ut konturerna och på toppen ett lager sjösand som grogrund för den nya biotopen.
Under resans gång har dock planerna för de olika lagren ändrats något.
– Med tanke på att vi behövde en rejäl mängd lera, hela 107 000 kubikmeter, så var den inte helt lätt att få tag på, berättar arbetschef Simon Mårtensson, Peab.
– Men vi lyckades få en kontakt med Trafikverket som hade ett upplag med lera efter arbetet med Fyrspåret mellan Hjärup och Åkarp. Efter omfattande provtagningar blev materialet godkänt och var också av tillräckligt god kvalitet för att ge ett bra tätskikt. Det innebar att vi kunde använda mer lera än vi tänkt från början och tack vare det minska mängden sjösand. Bytet innebar också att transporterna minskade eftersom vi hämtade massorna i vårt närområde.
Återbrukad lera kunde alltså ersätta jungfrulig sjösand tack vare att Trafik-verket för några år sedan valt att sänka ner sina nya järnvägsspår under mark-ytan för att minska bullernivån. Nästa steg var att undersöka om själva sjö-sanden kunde ersättas med något annat.
– Vi hade en tanke om att istället för importerad sand från Kögebukten i Danmark använda en svensk restprodukt. Sockerbruket i Örtofta ligger inte så långt härifrån. De får en massa sand som resultat när de tvättar sina sockerbetor. Tyvärr visade det sig att den typen av sand inte motsvarar våra krav. För att det marina livet ska trivas ska sandkornen vara runda, inte fyrkantiga som de är i sanden från sockerbetorna. Så den idén fungerade tyvärr inte.
Totalt kommer hela 160 000 kubik-meter massor att transporteras in till området under arbetets gång. Logistiken kring transporterna planeras noga i samarbete mellan Peab och underentreprenören Svensk Sjöentreprenad AB, SSE.
– Vi har riktigt ont om utrymme för upplag inom området, berättar projektledare Philip Jarl, SSE. Det gäller att styra flödet noga, det är en daglig balansgång så att det inte stockar sig någonstans. Vissa dagar blåser det till exempel så att vi inte kan lägga ut mer material, då gäller det att avboka i tid.