maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Maskinleverantör levererar tjänster

Följden av att Volvo CE har tänkt om sin affärmodell från maskintillverkare till tjänsteleverantör, måste Swecon också tänka om. Nu har en chef för affärsområdet "Tjänster" tillsatts på Swecon.

placeholder
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article - Vi kommer även att investera i fler tjänster inom Site Engineering, där vi kan hjälpa våra kunder göra smarta val, sätta sina mål – och nå dem. Vi pratar om produktionseffektiviseringar hela vägen, förklarar Hans Olofsson. Foto: Swecon

- Mitt nya ansvarsområde på Swecon omfattar bland annat tjänster och digitalisering. Det är naturligt att jag har blicken på morgondagens lösningar. Där ligger också mitt fokus, men det går inte att blunda för den verklighet som Swecon och våra kunder upplever i dag. Vi måste hantera båda perspektiven, säger Hans Olofsson som är Swecons blir chef för området "tjänster och kompletterande produkter"

- Frågan är även vad kan vi göra nu och i närtid? Den stora majoriteten maskiner drivs fortfarande av fossilbaserat bränsle. Därför måste vi arbeta brett med dessa maskiners lönsamhet och klimatavtryck, samtidigt som ersättarna fasas in.

Genom produktivitetstjänster menar Swecon att man erbjuder kunder möjligheten att få full koll på sina koldioxidutsläpp och sin produktivitet i realtid, för att sedan tillsammans med Swecon jobba med ständiga förbättringar. Det kan då handla om konsulttjänster, digitala tjänster och utbildningar som Swecon då skräddarsyr för att nå bästa resultat. Bland annat Eco-driving både för fossila och elektriska drivlinor, är på tapeten.

- Med den nya organisationen är det min förhoppning att vi, tillsammans med våra kunder, ska växa genom att ta itu med framtidsfrågorna redan nu, säger Olofsson.

Samtidigt växer utbudet av digitala tjänster från Volvo som Swecon måste hantera. Det handlar om tjänster som går under namnen: Connected Map och Performance Indicator med flera.

- Vi kommer även att investera i fler tjänster inom Site Engineering, där vi kan hjälpa våra kunder göra smarta val, sätta sina mål – och nå dem. Vi pratar om produktionseffektiviseringar hela vägen, förklarar Hans Olofsson.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer