Branschorganisationen Maskinleverantörerna levererar en rad olika tjänster till sina medlemsföretag som stärker deras förmåga att göra bra affärer. Förutom juridisk hjälp förs det här till exempel statistik på försäljningssiffror som medlemsföretagen kan analysera för att bättre kunna förstå sin position på marknaden och eventuellt göra förändringar för att komma rätt. Statistiken följer de juridiska regelverk som krävs (EU) och är anonymiserad; det går alltså att se hur mycket maskiner som har sålts av en viss typ och storlek, men det går inte att avgöra vilka företag som står bakom siffrorna.
– Sedan arbetar vi också med rekrytering av unga till branschen, och har samarbeten med 13 gymnasieskolor där medlemsföretagen har åtagit sig att leverera moderna maskiner till eleverna att lära sig verkstadsyrket på. Det är viktigt, för skolorna har inte råd att köpa maskiner för detta, säger Lina Tuvesson Hallman, som är organisationens vd.
I dag finns det cirka 95 medlemsföretag i sektionen som rör entreprenad, bygg och anläggning. Utan att överdriva kan man säga att alla seriösa leverantörer i Sverige är med här. Faktum är att man inte får vara med och ställa ut på Svenska Maskinmässan om man inte är medlem, och bara detta är ett dragplåster för företagen som anser att detta är en mycket viktig mässa för branschen.
– Sedan vi startade Svenska Maskinmässan har vi faktiskt fått 30 nya medlemmar, som nog i hög grad vill vara med bara för detta ändamål. Mässan är viktig och den här, som vi har på Solvalla vartannat år, startade 2016. Det är fjärde gången nu, skulle vara den femte, men vi fick ju ställa in 2020 under pandemin, säger Hallman.
Att branschens företag vill ha en egen mässa har varit aktuellt och viktigt länge. Första försöken hette Nordcon och var ett samarbete mellan Stockholmsmässan och Elmia i Jönköping. Men det blev inte riktigt som det var tänkt, av olika skäl, så det rann ut i sanden efter ett tag. Sedan kom ett samarbete med mässan Maskinexpo som då hölls på ett område i Barkarby. Detta fungerade mycket bra och medlemsföretagen var nöjda. Men då Maskinexpo var tvungna att byta område och flytta till Stoxa en bit från Arlanda, rann samarbetet ut i sanden. Medlemsföretagen var inte lika nöjda med läget längre.
– Det var då vi började titta efter ett nytt område runt Stockholm. Vi tittade på flera, men inget var riktigt bra. Men så tittade vi på kartor och såg att Solvalla ligger väldigt bra till, och är lätt att komma till. Så vi hörde oss för, och det fanns ett intresse. Det är en mycket bra och populär lösning som medlemmarna, mässbesökare och Solvalla är mycket nöjda med, förklarar Lina Tuvesson Hallman.
Att mässan är populär visar intresset. Inte bara antalet besökare, utan att den alltid blir utsåld. Finns inte en utställningsplats till att få. Allt är fullbokat mycket tidigt. I år kan det dessutom bli ett bra tryck på affärerna då det ser ut att släppa lite i ekonomin, med lägre inflation och bättre räntor, räknar branschen med att det kommer börja röra på sig efter ett långsamt 2023.
– Det kan man också se i den medlemsbarometer som vi gjorde här i våras. Medlemmarna tror att 2024 kommer bli bättre än 2023. Ändå kan man inte påstå att 2023 var något riktigt krisår, om vi ska vara ärliga.
Basidén med Svenska Maskinmässan är att det bara ska vara seriösa företag som ställer ut, och därför är medlemskravet centralt. Icke medlemmar får inte ställa ut på mässan. Att det är så hänger också ihop med att medlemsföretagen inte vill att det ska ställas ut en rad andra produkter som drar intresset från kärnverksamheten. Inga bilar, kläder, skyddsutrustning, eller annat ska finnas på mässfältet.
– När det här började var det en av sakerna som medlemsföretagen vill bort ifrån. Men också att man tyckte det var för många mässor som inte var bra, och det blev dyrt och man fick inte det resultat man ville, säger Lina Tuvesson Hallman.
Mässan arrangeras av Maskinleverantörerna men utförs och organiseras av ett externt event-bolag i tätt samarbete med ML. Kostnaderna för monter diskuteras mellan parterna så att priserna hålls på rimliga nivåer. Eventuellt överskott används för olika arrangemang som medlemsföretagen och besökarna kan dra nytta av.