maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Vikt9,1kg
MotorCummins, 4 cyl., steg IV (steg V 2021)
Effekt119kw
Hastighet+40 km/h
Ljudnivå i hyttIngen uppgift från leverantör
Extern ljudnivåIngen uppgift från leverantör
DrivlinaZF powershift transmission med lock-up funktion 6 vxl framåt och 3 bakåt, ZF axlar - fjädrad framaxel och stelbakaxel med underhållsfria våta bromsar
Lastförmåga12 000 kg
Frigång429 mm
Längd7,593 mm
Korgvolym8 m3

Standardutrustning

Förarhytt med fjädring, klimatanläggning, backkamera
Säkerhetsglas med toning samt uppvärmbar framruta
Svängbar luftfjädrad förarplats
XL LED-paket, varsel- och arbetsbelysning
Centralsmörjning
Däck 600/60 R30,5 - Alliance I331 "AS profil"

En dumper från tyska Bergmann som har en lastkapacitet på 12 ton och utmanar i det så kallade 10 tons segmentet. Bergmanndumpern ger en robust känsla med enkla men funktionella lösningar. Hög transporthastighet både framåt och bakåt och möjlighet att vända på förarplatsen. Låg lastkorg gör den lätt att lasta på även för mindre maskiner.

Hytt:
I hytten hittar man den kanske den mest unika funktionen på den här modellen. En vändbar förarplats som gör att du sitter rättvänd även när maskinen backar och du styr även så att säja åt rätt håll, inte som på en hjulgrävare där det blir ”felstyrt”. Möjligheten finns, men sedan är det ju upp till föraren att välja när och om man vill utnyttja funktionen.
Vändningen av förarplatsen görs manuellt och jag tycker man kunde ha ett par handtag till placerade i hytten för att göra vändningen lite enklare och även någon backspegel att använda när man sitter felvänd hade känts tryggt. För övrigt tycker jag det är mycket som är bra. Insteg i hytten görs enkelt, bra höjd på fotsteg, stabila handledare och bred dörr. Rymlig hytt med bra sikt, enkel men tydlig instrumentering med bra placering på knappar och radio till exempel. Stolen är luftstyrd och mycket bekväm och är utrustad med trepunktsbälte. Ljudnivån tycker jag däremot känns lite hög och upplevs som lite burkig.

Text:

Hydraulik:
Hydrauliken ger ett bra flöde till tippmomentet, snabba intervaller upp och ner. Går utmärkt att smyga vid tippning, mycket bra känsla. Tippvinkeln på flaket är 80 grader vilket gör det lätt att få helt rent på flaket. Något som irriterar mig är att ratten är lite för trög att vrida på och även bromspedalen får jag lägga en hel del tryck på för att få önskad bromsverkan. Blir faktiskt jobbigt efter några timmars körning. Inte optimalt när man ska köra en hel arbetsdag

Text:

Motor och drivlina:
Det sitter en 4 cylindrig steg 4 motor på 119 kW från Cummins i maskinen. En beprövad motor som gör jobbet. Automatisk tomgångsavstängning är standard, bra. En dumper är gjord för att klara av att transportera tunga laster i tuff terräng, den här modellen har 12 ton lastkapacitet. Och det är med last på som den går bäst, stadig och inte så hoppig, tack vare ett lite längre axelavstånd men då på bekostnad av lite längre svängradie. Transporthastigheten är 40 km/h framåt och 30 km/h bakåt, 4 hjulsdriften kopplas i manuellt vid behov och markfrigången är 424mm.

Text:

Service och daglig tillsyn:
Här tycker jag man gjort mycket rätt, man kan göra daglig tillsyn från marknivå, alltid lika uppskattat. Motorluckan är tvådelad och öppnas åt sidorna vilket gör att man inte behöver upp med flaket för att kolla i motorrummet. Filter och kontrollpunkter för oljor och vätskenivåer är placerade synligt och lättåtkomligt. Det finns två huvudströmbrytare, en i hytten och en ute i den rejäla batterilådan. Bra med förvaringsmöjligheter för verktyg och annat i låsbara lådor. Tankning görs enkelt vid högra främre hörnet där även bränsletanken är placerad. Är dock lite tveksam till placeringen av tanken, den sitter väldigt oskyddad, är det någonstans på en maskin som risken är större att man råkar ”stöta i” så är det vid hörnen.

Text:

Plus & Minus

Åtkomst vid daglig tillsyn

Sikt

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer