Teknisk data
Standardutrustning
Återigen har Caterpillar uppdaterat en serie maskiner till ”Next generation”, den här gången är det dags för de kompakta hjullastarna och vi har testat 908:an. Man har fortsatt att göra förbättringar runt bland annat förarstöd, hyttkomfort och åtkomst vid service och daglig kontroll - och resultatet blir att känslan är att man kör en betydligt större maskin i positiv mening.
Hytt: Att ta sig in i hytten känns enkelt med ledstänger och handtag rätt placerade och med bra halkskydd på fotstegen. Översta steget kommenterade en elev på ME-Skolan; att det är för litet och sitter för långt in. Lösningen på det var enkel, jag påminde eleven om trepunktsprincipen och att man har magen mot maskinen även när man går ur maskinen. Och då fungerade det bra.
Displayen sitter uppe vid a-stolpen, knappar till belysning och radio i taket. Övriga knappar och klimatinställningar sitter tydligt placerade på höger sida om stolen. Sikten är bra och med hjälp av rejäla backspeglar och med back-kamera har man bra koll runt om. Stolen är bekväm med både värme och kyla i. Klimatanläggningen funkar perfekt och jobbar tyst och effektivt utan att det känns dragigt (+28 och sol ute). Nio luftmunstycken i hytten hjälper till att fördela luften. En rymlig och trevlig hytt med bra och rätt placerade förarstöd.
Text:
Hydraulik: Det är elektronisk joysticksmanövrering i maskinen och känslan är mycket bra oavsett vilken av de tre olika inställningslägena du använder. ”Kick-out läget” och funktionen med automatisk återgång av skopan till planläge efter tömning är programmerbara med en knapptryckning och med mjuk inbromsning i cylindrarnas ändläge. Lyfthöjden är riktigt bra och tipplasten på plan yta är också bra.
Text:
Motor/drivlina: 6,5 ton är vikten på maskinen, det är vanligt att man använder den här storleken som servicemaskin och redskapsbärare. Det brukar innebära mycket transport och förflyttningar, och då är det perfekt att maskinen är utrustad med lastarmsfjädring och med en körhastighet upp till 40 km/h. Hydrostatisk drift med tre växlingsområden och helt låsbara främre och bakre differentialaxlar (under 6 km/h) samt krypväxel gör att föraren har alla förutsättningar att göra jobbet både med fart och precision. Motorn är en Cat c 2,8 steg V på 55,7 kW (74 hk) och med som jag upplever det ett bra vrid.
Text:
Service och daglig tillsyn: Daglig tillsyn kan göras från marknivå och filtren är framdragna för enkel åtkomst. Maskinen är utrustad med reversibel fläkt och i automatiska läget byter fläkten riktning i 10 sekunder var tionde minut. Väldigt bra för att hålla kylaren ren. I motorutrymmet finns tre LED-lampor placerade som tänds automatiskt vid öppning av motorhuven. Just motorhuven tycker jag skulle kunna öppnas mera men framför allt är den alldeles för tung att stänga. Helhetsintrycket är att man kör en smidig liten kompaktlastare men känslan är att man sitter i en betydligt större lastmaskin med tanke på nivån på förarstöd och följsam-heten i hydrauliken.
Text:
Plus & Minus
Sikten runt om maskinen.
Trög stängning av motorhuv.
Stabil.
Åtkomst vid kontroll före körning.
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.