maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Tjänstevikt18 ton
MotorDanfoss SPRM
Effekt120 kW
TransporthastighetElektroniskt begränsad till 30 km/h
Max lyftkraft68 kN
Max brytkraft115 kN
Ljudnivå hyttN/A
Extern ljudnivåN/A
Max grävdjup5 455 mm
Max räckvidd8 700 mm
Max grävhöjd9 655 mm

Standardutrustning

Automatisk grävbroms.
LIS - Load Isolation System (Bomdämpning).
Hjulstyrning.
Backkamera, 360 grader.

Vi är vid Barnängsgatan på Söder i Stockholm för att testa den första batteridrivna hjulgrävmaskinen. Här där Henning och Lottens föräldrar i Mina drömmars stad, av Per Anders Fogelström, berättade om när ångmaskinen kom till Söder för första gången. Många var skeptiska även då – eftersom man hade hört att ångmaskin kunde bli överhettad och flyga i luften.

Men någon brand ska det inte kunna bli i batteriet på denna Develon. Det försäkrar tillverkaren. Leverantören Maskinia lanserade sin första batteridrivna hjulare i december 2023 och det är den vi provkör. Den heter Elsa och de kommande har alla sina egna el-klingande namn (Elvis, ska nästa heta). Maskinen är ombyggd till el i Nederländerna av företaget Staad.

Hytt: Hytten är precis som Develons vanliga DX165-7. För övervakning av batteriet finns här en extra LCD-display. Elmotorn ger ingen värme ifrån sig så därför har företaget Wabasto i Nederländerna fått i uppdrag att ta fram en lösning för detta. Det ger en behaglig temperatur i hytten. Lite kalibrering behövs dock för att få det rätt. 

För de vanliga komponenterna i hytten sitter allt snyggt och städat; jag gillar att man har valt att ha kvar kontrollpanelen för klimatanläggningen som egen enhet med enkel manövrering. Många maskintillverkare har börjat gå ifrån det och integrerat det i maskinens LCD-display, vilket är sämre, tycker jag. Ett plus är dubbla solgardiner både fram och bak. Backspeglarna kunde vara större. Dumt att det inte finns krok för jackan och annat.

Hydraulik: Hydrauliken känns precis som en dieseldriven Develon, följsam, stark och snabb. Inga problem att hantera tunga körplåtar. Med maskinens fyra olika arbetslägen är det enkelt att byta till vad som passar för aktuellt arbetsmoment. Loading-knappen är perfekt att trycka i när man ska stå och lasta schakt med mjukare svänginbromsning.

Motor/drivlina: Motorn är en Danfoss SPRM-permanent magnetmotor med hög konstant effekt, nominell effekt på 120 kW. Batteriet är ett 400 kWh powerbox. Ett annat ljud i hytten från elmotorn. Inte högre, inte lägre än dieselmotorn, kanske upplever jag att jag hör mera av hydrauliken. När jag hjular iväg med maskinen svarar den direkt – elmotorn är beredd hela tiden. Transporthastigheten är okej.

Jag klockar batteriet när det är på 65 procent och öser grus från punkt a till b med 180 graders snurr stillastående. Efter en och en halv timme är det 60 procent kvar. En full arbetsdag med start på 95 procent brukar sluta på 30.

Service och daglig tillsyn:

Här faller många dagliga servicepunkter bort. Om man just ämnar köra med maskinen på en arbetsplats mer än 8 – 12 timmar i sträck (beroende på arbetsmoment) kan man byta batteri på tre min, med kranbil. Batteriet väger 3 140 kg. Maskinen laddas på nio timmar eller snabbladdas på tre.

Utdragbara verktygsluckor under maskinen som denna maskin har borde vara standard på alla maskiner i Sverige. 

När jag lämnar byggarbetsplatsen så ser jag att just gatan maskinen står på och är helt nybyggd är döpt till ”Lottens Gata”. Framtiden möter onekligen en svunnen tid…

Text:

Plus & Minus

Stark, stabil, snabb i hydrauliken.

Rattstorlek, krok för ytterjackan.

Bra placering av knappar.

Aningens små backspeglar.

Känns kompakt och smidig för sina 18 ton.

Kunde varit bättre bild på backkameran.

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer