Teknisk data
Standardutrustning
Här har vi en välbalanserad hjulgrävare på 17 ton plus som kräver stabila underlag att kryssa fram på. Maskinen har 360-kamera vilket gör att föraren kan känna sig trygg utan att behöva ta ett extra varv med överdelen och förvissa sig om att man har tillräckligt säkerhetsavstånd till alla hinder. Mycket användbart.
Hytt: För att ta sig in i hytten krävs det att föraren är rätt smidig. Första steget är något över 60 centimeter. Det här är inte unikt för den här hjulmaskinen, men det borde vara ett utvecklingsområde för samtliga tillverkare av den här typen av maskiner.
Sikten är mycket bra och med stora parallellförande vindrutetorkare. Hyttklimatet är lätt att justera och dessutom är förarstolen ventilerad. Hytten känns luftig och stor.
Armstöden är lätta att anpassa. Men varför har denna fina förarstol utrustats med ett smalt midjebälte? Är det inte dags att man tittar över om man skulle kunna montera ett trepunktsbälte?
Bakom stolen finns det bra utrymme för matväskan med mera. Det finns även ett AC fack för att hålla kylan.
Två stora och lättöverskådliga skärmar, den ena för kameran och den andra är en pekskärm för övriga funktioner.
Hydraulik: För att testa hydrauliken på en maskin så brukar jag köra ut alla reglage i ändläge, och dra in skopan ett par cm över marken, för att känna om hydrauliken jobbar harmoniskt hela vägen. Har man en maskin som är ojämn eller ”ryckig” i hydrauliken så brukar det visa sig direkt. Men denna korean visar sig från sin allra bästa sida, utan stödben eller schaktblad ansatta så går det att glida in skopan med största precision.
Med det fyra driftlägen som maskinen har kan du hitta ett läge som gör att körningen blir så smidig som möjlig. Med tvåvägsläget kan du arbeta med hydrauliska redskap samtidigt som du flyttar armen – väldigt smidigt om du ska sprida sättsand.
Motor/drivlina: Doosan--motorn har en 6-cylindrig steg-cylindermotor. Den kommer med olika energilägen såsom Eko-Standard-Power och Power plus. Körläget använder flödet av två pumpar som justerar automatiskt motoreffekt och varvtal. Det gör att ljudnivån i hytten och runt blir låg både för maskinist och omgivning.
Motorn har även en inställbar motoravstängning vilket påverkar bränsleförbrukningen. I tanken för AD-Blue har man hällt i en annan variant som heter Optispray, tanken har en rymd på hela 30 liter. Optispray gör det lämpligt för maskiner med låg genomsnittlig motorbelastning då den förhindrar kristallisering och beläggningar i systemet, i kombination med att maskinen drivs med HVO100.
Service och daglig tillsyn: Daglig tillsyn görs enkelt via stora luckor på sidorna; oljestickan för manuell kontroll av oljenivån skulle med fördel kunnat vara placerad i en sidolucka istället för i toppluckan. En ”smidig” kille som jag på 95 kg kan häva mig upp och trixa in mig mellan väl tilltagna räcken och en spegel samt sidokamera. Men då det finns maskinister i alla olika storlekar kan spegeln och kameran leva lite farligt efter några gångers klättrande. Väl uppe på maskinen så finns det gott om stadiga räcken och halkfria områden.
Text:
Plus & Minus
Lättöverskådliga instrument och knappar.
Höga insteg.
Bra runtom sikt tack vare 360 graders kamera.
Trånga infartsleder till serviceutrymmen.
Det finns både stödben och schaktblad.
Trångt om fötterna i hytten.
Enkelt att manövrera stödben och schaktblad.
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.