Teknisk data
Standardutrustning
Doosan DX 380 är en kraftfull grävare på dryga 40 ton med bra förarkomfort och fin följsamhet i hydrauliken. Maskinen är utrustad med en hel del bra förarstöd och smarta lösningar men för vissa av dessa känns det möjligen som att det är dags för en uppdatering.
Hytt:Det här är en stor maskin vilket såklart innebär en liten utmaning när man ska ta sig upp till hytten. Första fotsteget sitter så högt som 68 centimeter över mark. Man får lov att tricksa lite för att få till en trepunktsfattning. Ett fotsteg till hade underlättat.
Text:
Väl på plats i hytten så sitter föraren mycket bra i en bekväm stol med bra inställningsmöjligheter. Hytten känns rymlig och instrumenteringen är tydlig och funktionell. En färgskärm som du styr med touch eller med hjälp av en navigeringsratt och snabbknappar på höger konsol. Maskinen är utrustad med så kallad ”keyless” (svårare att stjäla). Ljudnivån i hytten är behaglig och att det finns snabbknappar för att styra eventuell blåtandsuppkoppling är kanon. 360-kamera med sensorer som varnar vid eventuella hinder är bra men här tycker jag det är dags för en uppdatering.
Text:
Hydraulik:Med tanke på att maskinen har drygt elva meters räckvidd och att det sitter en skopa på 2,2 kubik som väger 2,5 ton så är den väldigt stadig. Att det finns möjlighet att ställa in i olika effektlägen efter vilket arbete som ska utföras är bra men det ställer också en del krav på föraren. Om jag kör maskinen i power-plus-läge är den väldigt fin att hantera med bra följsamhet och snabb respons (för att vara en 40-tons maskin). Vrider jag över till läge ekonomi så blir det en annan känsla. Maskinen blir markant långsammare och med mer fördröjning i svängen. Eftersom skillnaden är så pass stor är risken, som jag ser det, att föraren kör på power-plus-läge hela tiden och med det tappas vitsen lite med att ha flera inställningar. Här vill det till att föraren har en medvetenhet att se helheten och att ställa in effekten som krävs för arbetet; sett ur ett ekonomi- och miljöperspektiv.
Text:
Motor/drivlina: Koreanska Doosan har sedan cirka tio år tillbaka
ett tätt samarbete med svenska Scania. I den här grävaren sitter det en 5 cylindrig diesel på 236kw, steg 5, 1348 Nm vid 1200 varv. Kraft finns så det räcker och ljudnivån runt maskinen är låg. Vid transport finns tre alternativ: låg, hög eller automatisk. Transporthastigheten på högväxel är 5,4km/h. Värt att nämna är att pedalerna till drivningen är användarvänliga; bra vinkel och storlek vilket ger en fin känsla. Maskinen känns smidig för sin storlek.
Service och daglig tillsyn: Åtkomsten vid daglig tillsyn och service tycker jag man har lyckats bra med. Till att börja med ger lås och luckor en bra kvalitetskänsla med bra uppställningsmöjligheter. Tillträdeslederna till överdelen är bra med halkskydd och stabila handledare som är rätt placerade. Man har bra plats vid tankning och påfyllning av Adblue. Filtren är lättåtkomliga och sitter samlade bakom en och samma lucka. Runt ramen på maskinen sitter en ”gummikudde” för att skydda mot istötningar. En önskan är att överdelen på den kunde ha varit räfflad för att undvika halkrisk när man kliver på den vid underhållsjobb av maskinen.
Text:
Plus & Minus
Stabil
Högt första fotsteg
Tyst i hytten
Förarstol med inställningar
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.