maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Tjänstevikt:24 600 kg
Motor:Isuzu 4HK1 5.19 l
Effekt:128.4 kW
Hastighet:5,5 km/h
Ljudnivå i hytt:70 dB
Extern ljudnivå:101 LwA
Max grävdjup:6 670 mm
Max räckvidd:9 920 mm
Max grävhöjd:10 040 mm

Standardutrustning

Hitachi TRIAS III hydraulsystem
Kamerasystem
Centralsmörjning
Dieselvärmare
Hydrauliskt redskapsfäste, S70
Tiltrotator med grip, S70

Det här är maskinen som redan har blivit känd för att vara effektiv och mångsidig – och med hög komfort. Det får ofta beröm för sikten och bränsleförbrukningen har kommit ner med ytterligare 10 procent. Men kanske är det hydrauliken som är maskinens starkaste kort.

Vi testare som är lärare på ME-skolan brukar låta eleverna vara med och gå igenom maskinerna. Det är bra både för testet och för eleverna. Det här är ändå den generation som nu ska ha den här moderna maskinparken som sin arbetsplats. I fallet med Hitachi Zaxis 210 LC anser en av våra elever, Gabriel Johansson, att maskinen är ”lätt att komma in i och bekväm och fin”. Stark också…

Mitt tips är att titta närmare på den när det blir dags att investera. Jag tror det kan bli en storsäljare.

Hytt: Hytten på den här maskinmodellen är mycket rymlig – och jag är ganska storväxt, så det säger en del. Jag tycker också att hyttmiljön känns mysig på något vis – det är svårt att sätta fingret på varför jag känner så – men det känns lite som hemma. Och det är kanske det högsta betyg man kan få. 

Det är en bra stol i den här maskinen och det finns bra plats bakom för både matlåda och skor. Placering av skärm och knappar sitter genomtänkt. Allt är rejält och tydligt. Armstöden känns bra. Även för storväxta människor är här gott om plats. När man ska ta sig in i hytten så kunde det faktiskt varit ett handtag till. Svårt att hitta vart man sätter handen, tycker jag.

Hydraulik: Hydrauliken är kanske den här maskinens bästa kort. Jag vill kalla den ”helt fantastiskt”. Känns som jag har kört maskinen i evigheter när jag spakar denna. Jag blir kompis med maskinen direkt. Mycket mjuk och följsam. Tre pumpar gör sitt jobb. Det är inte ovanligt för Hitachi, men jag tror hydrauliken kommer göra maskinen populär. Något jag tycker är positivt är att den har maskinen inte har el-servo. Känns som man får bättre känsla här.

Motor/drivlina: Helheten känns bra, inga konstiga ljud allt känns som det ska. En rejäl Isuzu-motor gör vad den ska. Enligt uppgift har tillverkaren också förbättrat bränsleförbrukningen, och det gör ju inget när man nu spår att dieselpriserna går upp kommande år igen.

    

Service och daglig tillsyn:

Maskinen har bra och lättåtkomliga servicepunkter. Smidigt att fylla centralsmörjningen genom att skjuta in en patron fett. Här slipper man ju såklart släpa runt på en spann med fett för att fylla på. Lätt och smidigt att fylla på AdBlue. Tillverkaren har tänkt till. 

När jag testar att göra dagligtillsyn så känns det också tryggt och bra att gå upp på maskinen. Huvudströmbrytaren behöver man inte tänka på. Det sköter sig helt själv med timer. Elever på skolan tycker dock att den var lite svår att hitta. Så kanske det kan vara.

Text:

Plus & Minus

Sikten fram. Kanon att man kan ta av framrutan.

Man måste upp och klättra vid tankning.

Lätt att komma till när det gäller service.

Låsning till luckorna känns lite klena.

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer