maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Tjänstevikt:16 000 kg
Motor:Toyota Industries Corp. 1KDE
Effekt:74 kW
Hastighet:5,5 km/h
Ljudnivå i hytt:69 dB
Extern ljudnivå:99 dB
Max grävdjup:5 490 mm
Max räckvidd:8 380 mm
Max grävhöjd:9 290 mm

Standardutrustning

270-graders kamerasystem.
Bluetooth handsfree.
Tankningspump med filter.
Medföljande spakkonsoler.
Parallell vindrutetorkare.
GPRS-maskinkommunikation.

Mycket bra första intryck när man kollade runt Hitachis Zaxis 135. Mycket enkla knappval vid den stora displayen, bra och lätt att serva men kanske kunde hytten vara lite rymligare för oss större maskinförare. Det som sticker ut positivt är att detta är en stark maskin med bra känsla i spakarna. Maskinen får faktiskt det högsta betyget som delats ut av tidningen i denna klass.

Hytt: Det här är ju i det stora hela en ganska kompakt maskin och med ”kort rumpa”, vilket avslöjar att den främst kommer till sin rätt där det kan vara ont om utrymme. Hytten känns bra, lätt överskådligt med knapparna och den tydliga displayen. Lätt att ställa in förarstolen och armstöd så man sitter bra. Jag provade även ansluta mobilen till radion men där märkte jag att det var svårt för personen i andra änden att höra vad jag sa. Jag som är 1,90 och med skostorlek på 45 så är det lite trångt med benen, svårt och hitta en skön ställning. Samtidigt måste man ju konstatera att det är en kompromiss då maskiner i den här storleken ska fungera där det kan vara trångt om plats. Måste ändå ge högt betyg.

Hydraulik: Stark och fin i hydrauliken. Man hör och känner att den inte använder mera kraft än vad den behöver, gräver man i lite lösare material så känns det som det bara är tomgång och skulle det bli hårdare material så kommer kraften och varvet utan man hinner reagera på ett väldigt väl synkat sätt. Något jag tycker är riktigt bra med Hitachi är att dom inte har gått över till elservo på spakarna. Får mer känsla i spakarna.

Tillverkaren anser också att hydrauliken ger en bränsle-besparing på upp till 9 procent som uppnås av Hitachis HIOS V-hydraulsystem.

Motor/drivlina: Motorn är en Toyota Industries Corp. 1KDE som går mycket tyst och fint. De nästan 100 hästkrafterna känns mycket bra. Inga problem med motorn och ljudnivån är behaglig både i och utanför maskinen. Den steg 5-kompatibla motorn, som inte kräver SCR-system, ska sänka livscykelkostnaderna, är det tänkt. Det innebär att det inte finns något behov av AdBlue och filterbyte eller tillhörande underhåll. Den helt nya ECO-mätaren ger också föraren möjlighet att kontrollera bränsleeffektiviteten och minska kostnaderna.

    

Service och daglig tillsyn:

En maskin med mycket lättåtkomliga servicepunkter. Lätt att ta sig upp på maskinen med extra välplacerade handtag, bra med räcke uppe på maskinen, lätt att kontrollera alla oljor och kylvätska. Gott om utrymme för att fylla på centralsmörjningen, finns enkel display i hytten vid felkoder till centralsmörjningen. Stor och bra placerad tank för spolarvätska där jag inte behöver klättra över hela maskinen för att fylla på och inte så ofta. Det är lätt att få fram och följa i displayen hur många timmar det är kvar till olika serviceintervaller. 

Text:

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer