maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Tjänstevikt:17.400 kg
Motor:DEUTZ TCD4.1 L4
Effekt:105 kW
Transporthastighet:35 km/h
Max grävkraft:104 kN
Max brytkraft:69 kN
Ljudnivå hytt:71 dB
Extern ljudnivå:100 dB
Max grävdjup:5.290 mm
Max räckvidd:8.960 mm
Max grävhöjd:10.040 mm

Standardutrustning

Automatisk grävbroms
Automatisk växling
Ställbar farthållare
Webasto motorvärmare
Adaptiv Centralsmörjning

Vi testar en rejäl nykomling här, detta är dessutom den första maskinen som dök upp på svensk mark i höstas. Här har Hitachi tänkt till lite mer än flera andra tillverkare, detta är en hjulgrävare som nästan inte alls går att klaga på. Många smarta lösningar som avslöjar att Hitachi lyssnat på kunderna. Och vilken fart den har – sticker som ett spjut.

Hytt: När det gäller hytten får man lust att bara använda ett ord: jättebra! Men det räcker inte. Vi ska nyansera det lite. Förutom att det är gott om plats och riktigt bra sikt, särskilt med kameran som ger 360 grader, så finns det detaljer som man känner direkt är enkla och smarta. Knappar och vreden sitter precis där man känner att de borde sitta på alla maskiner, och det är lätta att hantera och ger direkt önskat utslag. Allt känns enkelt. Och när det gör det så har ofta någon tänkt till lite extra, för så känns det verkligen inte i alla maskiner. Displayen tydlig och enkel.

Kylarvätska och olja är en sån sak som man kan kolla från hytten, man trycker in hemknappen vid tändningen och så visar displayen grönt. Bara att köra, även om jag ändå skulle kolla manuellt vid tillfälle. Såklart.

Finns också ett vred på rattstången som fungerar som en extra ”grindvakt”. Man kan ha igång allt utan att något kan hända när man ska påbörja transport till exempel. Säkerhet på en extra nivå. Pendelaxellåsning kopplas här bort vid transport så det inte kan störa, vilket händer ibland. En pedal till vänster där knäckbom kan låsas enkelt när man inte vill ha den.

Småsaker som att rullgardinen går att flytta från sidan även till framrutan enkelt, är smart.

Text:

Hydraulik: Snabb, stark… följsam, och helt klart så bra att man undrar om man kört något så bra, eller om det är nyhetens behag – att man blir för positiv bara för att maskinen är ny. Vi som testade maskinen tyckte den var fantastisk här, vi kände till och med att vi alla ville behålla den. Det är inte varje gång man känner så. Maskinen gungar inte, kändes stabil direkt. Vi funderade lite på hur det var möjligt att maskinen med tiltrotator kändes så bra. Hjulgrävare brukar inte kännas så här stabila.

Text:

Motor/drivlina: Det där med motor och drivlina, det är inte alltid så mycket att säga om det. Maskiner brukar ha den motor och drivlina som liksom krävs för att jobbet ska kunna bli gjort. Inte mer. Men här tänkte vi alla, vilket spjut till maskin! Det är som en transportmaskin. Vi testade flera av oss och man kommer i väg klart snabbare än jag har varit med om. Uppe i 20–25 kilometer timmen på studs, kan man säga. Det känns när 14–17 ton rullar iväg så kvickt. Motorljudet helt okej.

Text:

Service och daglig tillsyn:

Det är inget fel här heller, egentligen. Det är enkelt att kolla en hel del från hytten (kylar- och oljenivåer)… Men ska vi ge den här maskinen lite konstruktiv kritik ändå så är det så att oljestickan sitter rätt högt. Ska man nå den behöver man först ställa maskinen i rätt läge. Detta kunde ha varit bättre, nu när allt annat var så bra, så är det lite synd. Bra stor, rejäl och tålig låda utanför maskinen för verktyg annat man behöver ha med sig i fält. Stänkskydd som tåls att stå på om man behöver. 

Text:

Plus & Minus

Snabb

Oljestickan svår att nå

Rymlig hytt

Logiska rattar

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer