maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Vikt:14 620 kg
System:Tigon Technology™
Batteri:Huddig/Alelion 44 kWh 90V
Antal elmotorer (EMG):Transmission 4 st Schabmüller
Hydraulik:2 st Parker (+ 1 generator)
Effekt:81 kW (108 hk). Kombinerat diesel och el i PWR läge, 139kW = 190hk139kW = 190hk
Bredd:2 600 mm
Transportlängd:8 630 mm
Grävdjup:4 190 mm
Räckvidd:6 760 mm
Lasthöjd:4 370 mm

Standardutrustning

ACC Automatisk klimatanläggning
USB-anslutningar
Farthållare
Konstantuppkopplad, IOT för diagnostik & Support
Dieselvärmare

Här har vi testat något speciellt som nog säkert många är nyfikna på. Jag var det i varje fall. Detta ser ut som en vanlig Huddig på avstånd. Men det är det inte. Detta är något mycket mer spännande. Efter testet vill jag behålla maskinen. Men det är klart. Den är inte gratis. Den här tekniken kostar lite. Men den är riktigt bra.

Hytt: Hytten är en Huddig. Inget konstigt med det. Men det finns uppgraderingar. Klimatanläggningen är bättre än på en vanlig Huddig. Nya luftkanaler och mer fart som gör rutorna rena från imma och is snabbt. Luftflödet har ökat med 20 procent, rapporterar instruktionsboken. Även bra heta sommardagar.

Förarstolen har fått ny stoppning för förbättrad trivsel och arbetsställning. Maskinen har också fått en ny digital display vid ratten. Knappar, körspakar och stora displayen är annars sig lika.

Text:

Hydraulik: Hydrauliken har fått en rejäl uppskruvning i nya 1370 T. Svängkraften har ökats på med 40 procent i jämförelse med föregångarna. Det märks tydligt när jag ska jobba med återfyllnad av ett dikesschakt. Maskinen har fått ett högre arbetstryck vilket också gör den starkare. Med boost-funktionen ökar lyftkraften med 38 procent. Maskinen är annars lika följsam och snäll för föraren som jag tycker att Huddig ofta är.

Text:

Motor/drivlina: Nu kommer själva grejen. I 1370T har tillverkaren gått ifrån den sexcylindriga motorn och stoppat i en fyrcylindrig i stället. Det är fortfarande en turboladdad Cummins EU steg 5. Trots att man tappar två burkar är det inte alls så att motorn känns ”mesig” - tvärt om faktiskt. 

I 1370T är styrkan bättre än vad jag varit med om tidigare. Maskinen har alltid 100 procent drift i varje hjul. Jag testade maskinens dragkraft vid kabelplöjning, och körde med förplöjning innan vi gick över till plogen. Men styrkan gjorde att vi bestämde oss för att dra kabelplogen direkt. Det gick! Maskinen har en dragkraft som jag inte varit med om tidigare. Och den drog spikrakt med plogen långt ut i vägdiket.

Bakgrunden till styrkan är att vi har en elmotor i varje hjul som levererar dragkraft. Föraren kan välja mellan att köra bara på EV eldrift eller PWR-motor. Det finns ett ecoläge för kombinerat el/motor – och när elen börjar gå mot sitt slut startar motorn och fyller i eller tar över.

Maskinen har två hastigheter, lågväxel (0–10 km/tim) och högväxel (0–50 km/tim). Jag gjorde en långsväng med maskinen på sex mil transportkörning för att känna hur eldriften fungerade där. Jag hajade till vid inbromsning vid stopp och rondell. Upplevde lite dålig färdbroms, men det kan vara att eldriften hängde i lite längre vid bromsning än vad jag är van vid på tidigare Huddig-maskiner.

Det är ett nytt grävaggregat på samtliga 1370/1370T som ger längre räckvidd än sin föregångare. Detta gör att lasthöjden också har förbättrats. Grävbommen har fått en liten vinkel som gör att man fått mer höjd över lastbilsflak och andra hinder.

Text:

Service och daglig tillsyn: Motorhuven är enkelt att öppna och här är det gott om plats för kontroll av generator, startmotor med mera. Bra lådor på båda framskärmarna och även en liten låda bak på maskinen. Hur föraren gör kontroll av batterierna? Det tror jag inte är vi skall ge oss in på - det får vi nog överlämna till servicefolk med rätt utbildning. Lite svårt att veta i nuläget hur servicen kommer att se ut i framtiden för elmaskiner.

Text:

Plus & Minus

Styrkan.

Önskat lite mera fack/kopphållare.

Värmepaketet.

Kamera i fronten för bättre sikt.

Vägtransport.

Bluetooth-radio.

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer