Teknisk data
Standardutrustning
En Sydafrikansk dumper från Bell med en lastkapacitet på 24 ton utmanar sina konkurrenter. Bell ger en robust känsla med enkla men funktionella lösningar. Hög transporthastighet framåt samt bra hydraulflöde.
Hytt: Det är mycket som är bra med hytten. Lika bra att säga det, och jag kommer att ta upp det här nu. Häng med:
Insteg i hytten görs enkelt, bra höjd på fotsteg, stabila handledare och bred dörr. Allt som det ska. Rymlig hytt med bra sikt. Enkel men tydlig instrumentering med bra placering på knappar och radio med mera. Stolen är luftstyrd och mycket bekväm och är utrustad med trepunktsbälte. Ljudnivån är helt ok.
En detalj är att hytten rättar upp sig när man svänger så föraren sitter nästan alltid rakt. Comfort ride.
Stor glasruta, smala A-stolpar och välplacerade speglar ger mycket god runtomsikt. Färgdisplay med realtidsinformation om bränsle, lastvikt, lutning, motorstatus är bra.
Vågsystem som standard på alla Bellmaskiner. Föraren får vikten i displayen i realtid och kollegan som lastar ser ett ”trafikljus” på taket: Grönt, gult och rött.
Ratten sitter inte i centrum på maskinen. Det kändes lite ovant i början men efter ett tag rätt så bekvämt. Fördelen med detta är att du har stor plats när du stiger in i hytten. Till exempel enklare att ta av sig ytterkläder i lugn och att eventuellt att byta skor. Nästan som att stå i hallen hemma.
Hydraulik: Hydrauliken ger ett mycket bra flöde till tippmomentet, snabba intervaller upp och ner. Går utmärkt att smyga vid tippning, mycket bra känsla. Tippvinkeln på flaket är 70 grader vilket gör det lätt att få helt rent på flaket även om det är klippigt material. Med ett enkel knapptryck löser föraren tippningen. Skönt att slippa sitta och hålla i en spak.
Motor/drivlina: Här sitter det en 6-cylindrig, turboladdad, dieselmotor från Mercedes-Benz. Motor med erkänd bränsleeffektivitet, låg emission och hög dragkraft vid låga varvtal… Perfekt för tunga transporter i kuperad eller mjuk terräng.
En dumper är ju gjord för att klara av att transportera tunga laster i tuff terräng, och den här modellen har 24 tons lastkapacitet. Det är med last på som den går bäst, stadig och mjuk gång. Transporthastigheten är cirka 50 km/h framåt och 9–11 km/h bakåt. Alison växellådan sköter jobbet själv när det är dags att växla för optimal körning.
6-hjulsdriften kopplas in manuellt vid behov. Svängradien är helt ok för den här stora maskinen cirka 7,2 m. Jag skulle dock gärna se att maskinen var snabbare bakåt.
Service och daglig tillsyn:
Här tycker jag tillverkaren gjort mycket rätt. Ett enkelt knapptryck från hytten öppnar motorhuven. Sedan lätt att komma åt daglig tillsyn. Filter och kontrollpunkter för oljor och vätskenivåer är placerade synligt och lättåtkomligt. Det finns en huvudströmbrytare bra placerad precis när man ska ta sig in i hytten. Adblue- samt diesel-tankning görs enkelt vid högra främre hörnet där även bränsletanken är placerad. Det kan ju kännas lite konstigt att ha dieseltanken där framme men den är inbyggd i plåt för hård och tuff miljö.
Text:



Plus & Minus
Åtkomst vid daglig tillsyn.
Saknar fler växlar när man ska backa.
Sikt.
Förarstol.
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.