maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Tjänstevikt20 030 kg
MotorCummins / B6,7 EU STAGE V
Effekt225 hk
Transporthastighet40+ km/h
Max brytkraft17 705 kg
Ljudnivå hytt68 dB
Extern ljudnivå105 dB
Skopvolym3,8 m3
Lyfthöjd4,6 m
Tipplast14 250 kg rak 12 360 kg full svängd
Max tipphöjd45 grader: 3 365 mm

Standardutrustning

Lock-up koppling
Limited slip differential i både fram och bakaxel som standard
Spakstyrning
Inbyggd våg i instrumentpanelen
360-graders kameror med inbyggd radar
El-servo med 3-spakssytem standard – går att få med -spak som tillval

Maskinen ser bra ut, och jag börjar med daglig tillsyn för att få lite djupare insikt. Det finns en hel del bra lösningar här som jag uppskattar och det finns saker som jag tycker att tillverkaren bör kunna göra bättre. En sak är dock klar. Det är en snabb maskin detta. Som tillval finns spakstyrning med en spak istället för den fabriksmonterade. Det är nog ett bra val.

Hytt: När jag ska kliva upp på maskinen behöver jag lyfta ordentligt på benet för att faktiskt komma upp på första fotsteget. Kanske lite väl mycket, enligt min smak. Men väl inne i hytten känns det rätt och riktigt och jag reagerar på att maskinen uppfattas som väldigt modern. Det är vad jag skulle säga en väldigt god sikt över arbetsområdet både framåt och bakåt. Och det tycker man ju om som förare.

En modern maskin ska ju så klart ha en fjärrkontroll för att låsa och låsa upp. Och att öppna dörren med och kodlås innan man kan starta den med en startknapp, det är bra. Maskinen har också en trevlig display med lättförståeliga funktionsknappar. Det tycker vi om. Och så har maskinen en 360 graders backkamera. Bra.  Och så finns det en inbyggd våg, som faktiskt är mycket bra om man ska kunna lasta rätt vikt på lastbilar och annat.

Hydraulik: Hydrauliken i den här koreanen är mjuk och medgörlig och tillräckligt stark för att lyfta upp bakändan, men lite för långsam i upplyftning som vid till exempel lastning av lastbil, tycker jag. Men det är lite av en smaksak vet jag. I denna maskin är det den fabriksmonterade tre-spaksystemet som inte är i min smak. Bland annat för att dessa spakar sitter väldigt tätt. Men jag ska också tillägga att jag körde denna maskin under för kort tid för att bli vän med spakarna. Det tror jag i och för sig att man blir efter några timmars körning och träning.

Motor/drivlina: Under testkörningen kändes motorn och drivlina väldigt bra – här finns lock-up-system och en 5-stegs växellåda som hjälper till bra och gör maskinen trevlig att köra. I den här maskinen är det dock en fabriksmonterad spakstyrning och dessa styrspakar var inte till min belåtenhet under testkörningen. Jag var tvungen att lyfta upp handen när jag skulle lägga i fram läget på knappen. Men det går att som tillval välja en variant med en spak. Så det kanske fler än jag skulle göra.

Sedan, med de här fabriksmonterade spakarna, kändes maskinen för långsam i styrningen när jag kom upp i lite högre hastigheter. Då vart det lite för vingligt för min smak, och jag valde då att köra med ratten istället. 

Service och daglig tillsyn: Jag börjar ju med daglig tillsyn vid det här testet och öppnar upp skärmar och motorhuv. Det mesta är lättillgängligt – både när det gäller daglig tillsyn och vid tillfälle då service behövs. Det som inte var så bra var enligt mig oljestickans läge. Den var svår att komma åt om man inte vill bli ganska skitig på kläderna. Oljestickan var helt enkelt placerad väldigt långt in. Onödigt långt in, tycker jag.

Text:

Plus & Minus

Sikt framåt och bakåt.

Spakstyrningen.

Dörröppningen, låsa och låsa upp med fjärrkontroll.

Oljestickans åtkomst.

Drivlina

Första insteget var lite för högt upp.

Våg.

Inga elmanövrerade speglar.

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer