Teknisk data
Standardutrustning
Här har vi en maskin som är helt rätt i tiden. När dieselpriset skenar är det självklart en fördel med en hybrid som kan spara bränsle utan att tappa i kraft. Och det här är helt klart en genomtänkt och bra maskin som ingenjörerna i Japan har lyckats sätta på marknaden. Och hybridteknik kan dom. Komatsu var bland de första att lansera dessa globalt.
Hytt: Mycket bra första intryck när jag kollade runt på Komatsus hybridgrävare. Bra plats både för benen och bakom stolen. Hela hytten känns tyst och luftig. Mycket enkla knappval vid den stora displayen. Bra 360 kamera med tydlig hjälplinje som visar hur bakänden kommer rotera. Funkar allra bäst under mörker med de bra placerade lamporna.
Hytten känns bra, lätt överskådligt med knapparna och den tydliga displayen. Lätt att ställa in förarstol och armstöd så man sitter bra. De fyra kamerorna som ger 360 graders vy är bra, men man behöver några timmars körning innan man blir klarar avståndsbedömningen.Jag provade även att ansluta mobilen till radion men då märkte jag att det var svårt för andra att höra vad jag sa. En liten extra detalj som jag gillar är när man drar fram knappen för att starta motorvärmaren så fungerar det även om föraren står utanför maskinen men vill att värmaren ska gå.
Text:
Hydraulik: Maskinen är stark och fin i hydrauliken. Jag hör och känner att den inte använder mera kraft än vad den behöver. Gräver jag i lite lösare material så känns det som det bara är tomgång och skulle det bli hårdare material så kommer kraften och varvet utan jag hinner reagera. Väldigt väl synkat. Jag trodde att svängen i denna maskin skulle upplevas långsam. Men jag tycker efter testet tvärt om; den kändes väldigt snabb för att vara en maskin i denna storlek.
Text:
Motor/drivlina: Här kommer vi till den viktiga och intressanta frågan när nu dieselpriset är så högt som det är. Enligt återförsäljaren Söderberg & Haak har ett stort svenskt entreprenadföretag gjort ett test med Komatsu HB365LC-3 mot en konkurrentmaskin i tre dagar sommaren 2021, som har visat en bränslebesparing på 25 procent och produktivitetsökning på 20 procent per utlastad ton. Jag kan inte här avgöra om detta stämmer. Men intressant uppgift i varje fall.
Text:
Service och daglig tillsyn: En maskin med mycket lättåtkomliga servicepunkter lätt att ta sig upp på maskinen med extra placerade handtag; bra med räcke uppe på maskinen och lätt att kontrollera alla oljor och kylvätska. Gott om utrymme för att fylla på centralsmörjningen, finns enkel display i hytten vid felkoder till centralsmörjningen. Stor och bra placerad Adblue-tank där man inte behöver klättra över hela maskinen för att fylla ofta. Det är lätt att följa i displayen hur många timmar det är kvar till olika service-intervaller.
Text:
Plus & Minus
Bränsleförbrukning
Inbyggda handsfree
Bra sikt
Går ej fälla upp armstöd
Tyst och luftig i hytten
Lite svårt att se i kameran dagtid
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.