maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Tjänstevikt:Ca 15 000 till 16 000 kg inkl fäste, tiltrotator
Motor:Deutz TCD3.6L4
Effekt:129 HK
Hastighet:30 km/tim, eller 37 km/tim med motorredskap klass 1 registrering
Ljudnivå i hytt:71 dB(A)
Extern ljudnivå:99 dB(A)
Max grävdjup:5,10 meter utan tiltrotator, ca 5,7 meter inkl tiltrotator
Max räckvidd:8,35 meter i marknivå utan tilt­rotator, ca 8,95 meter i marknivå inkl tiltrotator
Max grävhöjd:9,65 meter utan tiltrotator, ca 10,25 meter inkl tiltrotator (båda alternativen beroende på skopans utformning)
Max brytkraft:7,8 ton
Max grävkraft:6,0 ton

Standardutrustning

Kamera bak
Klimatanläggning
Varningssystem för överlast
Lasttabell
Takfönster i pansarglas
Automatisk grävbroms

Nytänkande konstruktion för denna allt mer populära storlek av hjulgrävare i 13-tons klassen för trånga citymiljöer. En stor fördel med denna maskin är att föraren ser alla fyra hjulen från förarplatsen. I andra maskiner i denna storleksklass som jag spakat har det krävts kameror för att få samma överblick på närmiljön.

Hytt:  Hjulgrävare i denna storleksklass blir allt mer populära som servicemaskin i entreprenadbranschen. Med kärra tillkopplad så utförs de flesta entreprenadjobb i trånga miljöer med dessa maskiner. Och med människor i maskinens närhet har kraven på närsikten blivit mer och mer efterfrågad. 

Som för många hjulgrävare är det rätt svårt och ta sig in i hytten men Liebherr har lyckats bra med att lösa detta. Det är inga problem rent ergonomiskt att gå i och ur maskinen, bra ledstänger och handtag gör att trepunktsfattning inte är några problem. På plats i stolen så sitter man bra.  För förare som är 190 cm långa och med skostorlek 45 så känns hytten faktiskt rätt så stor. Det är rätt så lätt att hitta en behaglig förarkomfort med maskinen. Bakom stolen finns det ett litet förvaringsutrymme för matlåda och termos vilket är bra gjort då denna hytt ändå inte är så stor. Knappreglagen sitter lättåtkomligt och displayen är tydlig och lätt att förstå. Ett av två problem med sikten framåt vid arbete nära maskinen är att ratten och rattstången skymmer sikten för föraren vid vissa vinklar. 

Text:

Hydraulik: Hydrauliken på maskinen utmärker sig på ett positivt sätt. Maskinen är mycket lätt att köra och hydrauliken känns för mig följsam i rörelserna. Precisionskörning med denna maskin är inga problem alls.

Med fullt utlägg på sticka och bom så står maskin stabilt, även med full skopa. Detta är något jag blev mycket imponerad av under testet. Man kan helt ärligt säga att det är en fröjd att spaka denna maskin.

Text:

Motor/drivlina: Inga problem alls med motorn och ljud-nivån är i princip behaglig både i och utanför maskinen. Avgas-rörets placering där bak gör att ljudnivå inte märks så mycket i hytten. Bra konstruktion, anser jag. Maskinen är pigg och snabb vid förflyttning och är oerhört smidig tack vare fyrhjulsstyrningen.

Text:

Service och daglig tillsyn: Ur arbetsmiljösynpunkt tycker jag att det här är en av marknadens bästa maskiner att göra daglig tillsyn på. Alla kontroller som krävs kan göras utan att klättra runt på maskinen. Detta är som vi alla vet ett stort riskmoment under vinterperioden (inte helt lyckat vid andra årstider heller). Jag tycker man kan säga att Liebherr här har minimerat risken för halkskador. Kanske kan man till och med säga att riskerna har tagits bort. 

När vi ändå har nämnt vintern så har Liebherr också monterat en lampa på huven till motorutrymmet. Små men viktiga detaljer som underlättar livet som maskinförare.

Lådorna på maskinens sida är också väldigt lättåtkomliga, och bra med plats att förvara länkar och dylikt. 

Text:

Plus & Minus

Smidig daglig tillsyn

Rattstången

Runt om sikten

Påfyllning av fett till centralsmörjningen

Lättöverskådlig display

Påfyllning AD Blue

Styrningen

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer