maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Tjänstevikt:Totalvikt 16 ton
Motor:Deutz 3.6L Steg V
Effekt:136 hp
Transporthastighet:35 Km/h
Max lyftkraft:8 ton
Max brytkraft:8,2 ton
Ljudnivå hytt:74 db
Extern ljudnivå:100 db
Max grävdjup:5,5 m
Max räckvidd:9,5 m
Max grävhöjd:9,5 m

Standardutrustning

4-WS 2-WS & Krabbstyrning
Dubbla schaktblad
Hjulstyrning
Mecalac autogräv
Knäckcylinder/stickcylinder
Slide-dörr
Stänkskärmar

Mecalac tänker nytt med sin konstruktion av den här hjulgrävaren för trånga citymiljöer. En stor fördel med maskinen är att du endast behöver en bredd på 3,20 m för att svänga runt. Mycket bra när det är trångt och man ska lasta ut massor på lastbil eller dumper. Lyftkraften är helt otrolig. Maskinen klarar att lyfta åtta ton.

En hjulgrävare i denna storleksklass (16 ton) blir alltmer populär som servicemaskin i entreprenadbranschen. Med kärra tillkopplad utförs de flesta entreprenadjobb i trånga miljöer med dessa maskiner. Och med mycket människor i maskinens närhet har kraven på sikt blivit allt viktigare.

Hytt:  Som många hjulgrävare är det rätt svårt och ta sig in i hytten men, Mecalac har lyckats bra. Och när föraren väl sitter i maskinen slipper han här att sträcka ut halva kroppen för att komma åt dörren och stänga. Det är inga problem rent ergonomiskt att gå i och ur maskinen, bra ledstänger och handtag gör att trepunktsfattning fungerar utan problem. På plats i stolen så sitter du bra. För förare som är 190 cm långa och med skostorlek 45 känns hytten faktiskt mycket stor, och det är lätt att hitta sin körställning eftersom du kan flytta stolen och spakarna separat. Bakom stolen finns det ett bra förvaringsutrymme för matlåda och termos vilket är bra. Knappreglagen sitter lättåtkomligt och displayen är tydlig och lätt att förstå. Något som är mycket bra är att man kan vicka rattstången mot sig i två led. Genast bättre sikt. 

Text:

Hydraulik: Hydrauliken på maskinen utmärker sig mycket. Maskinen är mycket lätt att köra och hydrauliken är följsam i rörelserna. Precisionskörning med denna maskin är inga problem. Med fullt utlägg på sticka och bom står maskinen stabilt, även med full skopa, något jag blev mycket imponerad av. Ja, det är en fröjd att spaka denna maskin.

Text:

Motor/drivlina: Inga problem med motorn alls, och ljudnivån är behaglig både i och utanför maskinen. Trots att avgasröret är placerat på sidan märks inte ljudet så mycket i hytten. Maskinen är pigg och snabb vid förflyttning och är oerhört smidig tack vare fyrhjulsstyrning, krabbstyrning och vanlig styrning. 

Något jag tyckte mycket om är att föraren med full gas kan ställa in lämplig hastighet med farthållare. Mycket bra när man ska slänta till exempel.

Text:

Service och daglig tillsyn: Ur arbetsmiljösynpunkt är det här en av marknadens bästa maskiner att göra daglig tillsyn på. Alla kontroller kan göras utan att klättra runt på maskinen vilket annars är ett stort riskmoment under vinterperioden. Risken för halkskador på den här maskinen är borta. När vi ändå nämner vintern så har Mecalac monterat en lampa på huven till motorutrymmet. Något som är mycket bra när föraren ska göra daglig tillsyn. Man slipper upp och klättra, och tanken sitter på sidan av maskinen; mycket lätt att komma åt.

Tyvärr så sitter dock centralsmörningen uppe på maskin och är rätt så besvärlig att komma åt. Lådorna på maskinens sida är väldigt lättåtkomliga, bra med plats. 

Text:

Plus & Minus

Smidig daglig tillsyn.

Insteget är för högt.

Runt om sikten.

Påfyllning av fett till central­smörjningen.

Lättöverskådlig display.

Styrningen.

Stabil.

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer