Teknisk data
Standardutrustning
Superintressant att få testa en kinesisk maskin som nog inte alla har hört talas om. Men Sany är en av världens största tillverkare och har idag 7,5 procent av marknaden – alltså större än Volvo CE med sina 4,6 procent (Yellow table). Efter att testat den ett antal dagar så är jag helt övertygad att det är en maskin som kan slå sig in på den svenska marknaden.
Hytt: Efter att gått något varv runt maskinen och kikat på hytten så här utifrån så kan jag ju konstatera att maskinen har stora rutor både i dörren och framåt samt även åt höger sida. Det är bra. Så då kliver vi in i hytten. Att kliva in i hytten är första testet, och det var inget problem eftersom det finns ett bra fotsteg precis utanför hyttdörren. Stolen känns riktigt behaglig med bra inställningsmöjligheter och bra tilltagna armstöd. Det är faktiskt kanon, och sikten runt maskinen var precis så bra som jag kände på mig när jag såg den utifrån. Gott om plats för fötterna vid sidan om pedalerna.
Körspakarna här är från Engcon och riktigt behagliga och dessa känner ju i stort sett alla maskinförare till idag, och det kändes gött snabbt. Helt okej display med de kontroller, inställningar samt kördata som vi behöver i en modern maskin. De knappar som man mest behöver vid daglig körning finns ju i körspakarna och även i displayen, så detta ger jag godkänt. Bra hyttklimat för både värme och kyla. Även bra placering av luftut-släppen. Kanske ändå att jag upplevde lite högt ljud från kupéfläkten när den fick jobba på, men när värmen var i sin ordning så tyckte jag ljudnivån var klart godkänd.
Text:

Hydraulik: Självklart var jag ju riktigt nyfiken på vad maskinens hydraulik har att erbjuda mot övriga maskiner jag kört i den här viktklassen. Och det får jag säga att den imponerade på mig. Tog väl en stund innan jag hittade rätt på varvtal med mera, men när allt var på plats så är maskinen riktigt följsam både vid grävning och planering. Även när det gick på för fullt med massförflyttning. Så kvickheten och styrkan är det heller inget fel på; måste till och med ge den lite oväntat beröm här. Kanske att jag tyckte spakarna var lite tröga, men det är ju förstås något som alla kan justera efter eget behov.
Text:

Motor/drivlina: Den här maskinen har en Cummins QSB6-motor på 6,7 liter och en maxeffekt på 125kW och den räcker gott och väl till för att driva maskinen för både grävning och transport. Styrkan finns för att på ett bra sätt klättra i branta lutningar. Bra frigångshöjd och även två överrullar som ger en god höjd för städning vid dagen slut. Två transporthastigheter på 3,1/5,3 km/h. Helt okej, menar jag.
Text:

Service och daglig tillsyn: Även här har den kinesiska tillverkaren faktiskt tänkt till, och den dagliga tillsynen för de olika vätsk-orna sitter väl tillgängliga bakom bra tilltagna luckor. Stoppen för luckorna är kanske lite enkla men fullt godkända. Och varför överdriva och göra det komplicerat att rätta till om det skulle gå sönder och kosta pengar? Så jag är nöjd och ser här inte så stora skillnader mot övriga tillverkare på marknaden, så bra jobbat Sany.
Text:

Plus & Minus
Sikt
Kupéfläkt
Hydrauliken
Tröga körspakar
Dagliga tillsynen
Lite svåråtkomliga knappar för radio/acc
Styrkan
Andra läser
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.