maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Tjänstevikt:4 950 kg
Motor:3 x Electrical
Hastighet:25 km/h
Effekt:66 kW/90 hk
Ljudnivå i hytt:78 dB utförd efter detta
Max räckvidd:2,6 m
Lyfthöjd:4,8 m
Maxlast:2 500 kg
Lyftkapacitet:2 500 kg

Standardutrustning

Fyrhjulsdrift
Kapacitiv joystick med integrerad fram-back
Flowshare
Hydraulik/delar automatiskt olja mellan de olika hydraul-funktionerna
LED arbetslampor på hytt

Naturligtvis kommer vi ju få mer elmaskiner på våra jobb och krav från våra beställare vare sig vi vill eller inte. Men jag kan erkänna att jag blev lite nervös under körningen vi gjorde. Tar elen slut och att man blir stående längs vägen är det ju liksom kört. Det är ju inte bara att åka å hämta en dunk med el och fylla på maskinen.

Vi maskinentreprenörer har nog en ny era framför oss där vi måste lära oss att hantera den här typen av elmaskiner. Den här maskinen är grymt smidig och passar för fastighets- och byggbolag där den här lyfthöjden räcker gott.

Hytt: Här känner jag ju igen mig – för det är ingen större skillnad från övriga maskiner i Merlofamiljen. Bra dörröppning och otroligt lätt att stiga i och ur hytten. Joystick och knappar sitter bra placerat, vilket även gäller de olika knapparna. Upplevde att det var ett bra värmesystem och att värmen kom fort i hytten och det tycker vi såklart om. En sak som jag tycker tillverkaren kunde kosta på sig är en bättre förarstol och att klädseln kunde vara av varmare kvalité. Nuvarande var riktigt svinkall att sätta sig på i vinterkyla, och förmodligen tvärt om på sommaren.

Hydraulik: Det finns ju inte så mycket hydraulik här men tillräckligt eftersom man kommer att utföra lyft med hög precision. De körningar och lyft vi gjorde under testdagarna fungerade bra – både att ”smygköra” och snabblyfta. Lyfthöjden är strax under fem meter och max lyft på hela 2 500 kg känns ju helt okej på en så liten maskin.

Motor/drivlina: Maskinen är helt elektrisk och på just den här maskinen sitter det helt vanliga batterier med en styrka på 48 V och 960 Ah (alltså inga litium). Körtiden skall funka upp till åtta timmar och laddningstid är beräknad till nio timmar vid alternativen 220 / 400 V. Max transporthastighet ligger på 25 km/t och det stämmer, vi gjorde några transporter för att kolla batteriåtgången. Det är klart att maskinen käkar mer ström vid transport. 

Eftersom vi fick ett rätt bra snöfall under testet fick vi svårare förhållanden vilket vi såg som positivt då vi kunde pressa maskinen rätt hårt för att se vad som händer med batterieffekten. Förbrukningen ökar självklart. Men maskinens jobb är ju att serva på en byggarbetsplats av hus, och där brukar kunna finnas ström.

    

Service och daglig tillsyn:

Lite service kommer vi ju naturligtvis inte undan, vi har ju vissa oljor och smörjställen som vi måste underhålla. Däremot har vi ju ingen dieselmotor eller service av startmotor, generator med mera. Det är lite svårt att bedöma vad underhållet kommer att bli framöver med batteribyten och annat. Det är nog bara framtiden som kommer att ge bra svar på detta.

Text:

Plus & Minus

Smidighet

Alla dagar i veckan stolen.

Service

Transporthastigheten

Hyttvärme

Lite högt ljud i hytten vid transport.

Mobilhållare

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer