maskinentreprenoren logo
VOLVO EC 220 EL

Nästan inga fel alls på denna maskin

Modell
VOLVO EC 220 EL
Betyg
4.8
Pris
1 590 000 kr
Text: Ronny Larsson
Foto: Sören Johansson

2020-09-10

Teknisk data

Vikt24t (beroende på utrustning)
MotorD6J
Max räckvidd9 930 mm
Grävdjup6 730 mm
Grävkraft99 kN
Bomlängd5,7 m
Sticka2,9 m
Bredd2 990 mm
Bandbredd600 mm

Standardutrustning

ROPS hytt
Deluxe stol
ECC
Centralsmörj
Hammar- och rotator hydraulik
LED belysning
700 mm bandplattor
Snabb fäste S70

Komforten i Volvos hytt är ju som vanligt bra med stor dörröppning som gör det lätt att stiga in och även komma på plats i stolen. När jag väl är där så har jag gott om utrymme för fötterna och pedalerna sitter fint placerade i mitten och har även två stöd där man kan få avlasta fötterna; det tycker vi om.

Hytt:
Stora tilltagna rutor och smala hattstolpar gör ju också att sikten och kontrollen runt maskinen blir kanon, sen med bra placerade back/sidokameror blir det ju ännu bättre. Ergonomiskt bra placerade körspakar och armstöd. En sak som gör mig glad är att nästan alla knappar sitter placerade långt ut på höger sida, finns inget som retar mig så när man måste leta och lyfta på kläder man har på sig för att finna dessa. I och för sig inget nytt för Volvo som haft detta ett antal år tillbaka. Komforten, klimatet, värme/kyla är det bara att lyfta på hatten för. Volvo är bra på detta. Det gäller ju att vara rädd om föraren som sitter många timmar bakom spakarna. Vi får heller inte glömma att maskinen har en mycket fin display som gör det lätt att kontrollera maskinens status.

Hydraulik:
Som vanligt så tycker jag att Volvo levererar en stabil hydraulik; är snabb när det behövs och det går även att smygköra när det skall finliras runt brunnar, kablar och ledningar. Skulle tro att mycket av detta beror på att hydraulsystemet är helt elektroniskt styrt med ett avancerat ECO-läge som skall matcha motors kraft och minska effektförlusterna.

Maskinen har också olika körlägen att välja på för olika arbetsuppgifter. Som förare vill man ju att maskinen skall vara lättsam att köra och inte belasta axlar och rygg onödigt. Här har man lyckats riktigt bra.

Motor/drivlina:
Maskinen har en D6 Steg V-motor med en bruttoeffekt på 129 kW. Naturligtvis även den senaste tekniken för bästa bränsleförbrukning och utsläpp (AdBlue) Undervagnen är kraftig och ger tillförlitligheten i krävande terräng. Och en frigångshöjd som jag tycker är ok. Stabiliteten känns bra vid full räckvidd och full skopa/tiltrotator. Två hastigheter, låg: 3,5 km/h hög: 5,7 km/h. Max lutning 365 grader.

Service och daglig tillsyn:
Här tycker jag att Volvo har varit bra på att göra det så lätt som möjligt för service. Stora luckor att öppna för att checka den dagliga tillsynen. Halkfria stålplåtar som gör säkerheten bättre för maskinföraren, det gillar vi. För­aren har också järnkoll på service i displayen i hytten.
Så det finns inga som helst undanflykter för att inte ha koll på maskinens status.

Betyg

Hytt
Sikt5
Utrymme5
Ergonomi5
Instrumentering5
Hyttklimat5
Service
Daglig service5
Åtkomst vid serivce5
Hydraulik
Följsamhet5
Snabbhet5
Styrka5
Motor/Drivlina
Transporthastighet4

Summering

Hytt5.0
Service5
Hydraulik5.0
Motor/Drivlina4
Pris1 590 000 kr
Betyg

4.8

Maskinentreprenoren logo

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy