maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Vikt:27 ton
Vikt:D8M Steg V (5)
Effekt:168 KW
Grävdjup:7 060 mm
Grävkraft:181 kN
Bomlängd:6000 mm
Sticka:2970 mm
Bredd:3190 mm
Bandbredd:700 mm

Standardutrustning

Volvo Co-Pilot inklusive Dig assist.
Volvo Vågsystem – OBW.
Styrsystem smart connect (från fabrik) passar mot alla snurror.
Undervagn High & Wide från fabrik.
Modellen finns även som Long Reach (från fabrik) och har då över 18 meters räckvidd.
Hybridvariant som återanvänder bomsänkningens energi.
Tryckluftuttag i hytten för rengöring.

En mycket trevlig Volvo det här, och med tillverkarens egen maskinstyrning Dig assist, som är klart användarvänlig och till nytta för föraren i olika jobb. Intressant att tillverkarna väljer egna lösningar här. Maskinen känns överlag bra med rymlig hytt som det också är lätt och säkert att komma upp i. Hydrauliken kunde kännas ryckig. Men kan vara en inställningsgrej.

Hytt:  Volvo CE brukar ha bra hytt på sina maskiner. Själv har jag alltid tyckt att dessa tillhör branschens bästa. Det är svårt att sätta fingret på varför olika förare känner extra starkt för vissa hyttlösningar, men det ska ju kännas lite som hemma. Detta är vårt kontor, som vi säger. Här är det bra stol och bra placering på knappar – rejäla och tydliga. Bra placering på skärmen och bra med plats bakom stolen. Armstöden sitter som de ska. En trevlig sak som jag gillar mycket som jag ger ett litet plus, är att det finns tryckluft i hytten för att blåsa rent efter en dammig arbetsdag. Eller kanske kan du hjälpa en kollega att pumpa ett däck vid behov. Enligt Swecon är detta faktiskt standard på maskinen.

Vi brukar i testerna inte nämna maskinstyrningen, men här gör vi ett undantag då det är att betrakta som Volvos egen. Jag blev imponerad av Volvos Dig assist. Jag har i mitt arbete varit borta några år från maskinstyrningen, så jag ska inte jämföra med konkurrenterna här. Men jag provade Dig assist genom att göra egna små modeller som att ställa in fall på ledningsschakt och lägga upp en terras för en grund. Det var till och med roligt och inte bara användarvänligt. Så jag skulle säga att Dig assist är definitivt värt att titta på vid köp av maskinstyrning.

Hydraulik: Hydrauliken känns som jag som förare förväntar mig under en kort demokörning. Var något konstigt så är det i varje fall inget som inte går att ställa in vid ett nyköp. Tiltrotatorn känns harmonisk och det är bra hastighet både på snurran och tilten. Bom och sticka känns riktigt bra och maskinrörelserna flyter på. Styrkan är inte så lätt att uttala sig om när man som i detta fall gräver i grushögar – men det kändes som det skulle.

Motor/drivlina: Helheten känns bra, inga konstiga ljud. Vad man kan säga är väl att det måste räknas som ett plus om man tycker att det flyter på utan några irritationsmoment och konstigheter. Idag blir man nog snarare lite förvånad om man känner att maskintillverkare slarvar med dessa delar. Då ska man nog dra öronen åt sig. Här får inget kännas fel. Det är som det ska.

Service och daglig tillsyn: Maskin har bra lättåtkomliga servicepunkter. Volvo CE har ändrat serviceintervallerna från 500 timmar på motorolja och filter till 1000 timmar. Det är bra och såklart efterfrågat av oss som investerar i maskiner. Mer av detta, förlängda serviceintervaller hoppas vi på kommer. Det är precis dessa förbättringar som gör att maskinen blir mer produktiv och kostnadseffektiv. Vem vill inte minska underhållskostnaderna? Smidigt att fylla centralsmörjningen genom att skjuta in en patron. Lätt och smidigt att fylla på adblue. Hygienfaktorer. Idag måste tillverkare ta service på allvar. Det måste gå enkelt och smidigt. Det är varje maskinförares grundkrav.

Fortsätt läsa

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer