maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Transportvikt:2,655 kg
Motor:Elmotor
Effekt:30 kW
Batterikapacitet:20 kWh
Transporthastighet:4,5 km/t
Max grävkraft:1 776 daN
Max brytkraft:2 233 daN
Ljudnivå hytt:74 dB.
Extern ljudnivå:84 dB.
Max. grävdjup:2 761 mm
Max. räckvidd:3 070 mm
Max. grävhöjd:32 957 mm

Standardutrustning

Tiltrotator utan grip
3 skopor
Schaktblad bak
Långsticka
Stol med värme

Det är en häftig känsla att sätta sig i en elgrävmaskin för första gången. Blir nog fler tillfällen då detta sägs vara framtiden. Volvos nya ECR25E överraskar med sin följsamhet och styrka i hydrauliken. Sikten i den lilla maskinen är mycket bra. Förarmiljön också bra men lite trångt för benen som det tyvärr brukar vara i minigrävare. Stabiliteten är dock inte bra alls.

Hytt: Hytten känns bra, lätt överskådlig med knapparna och den tydliga displayen. Lätt att ställa in förarstolen så man sitter bra med kroppen. Men tyvärr så går inte armstöden att justera, tillverkaren har väl inte önskat lägga pengar på detta.  Ett minus är dåligt med plats för benen. Det kommer med maskinens storlek så att säga. Sikten är dock väldigt bra, och får klart godkänt. Framrutan är smidig att öppna, det går enkelt. Det är dock en ganska ovanlig och konstig känsla att sitta i en maskin helt utan vibrationer från en diesel-motor. Kändes riktigt ovant i början. Någon dieselmätare finns ju såklart inte – också något att vänja sig vid.

Text:

Hydraulik: Väldigt stark och fin i hydrauliken. Jag anser att hydrauliken är betydligt bättre än vad jag annars har upplevt i maskiner i den här storleken. Det går mycket smidigt och utan ryckighet. Maskinen klarar utan vidare att köra många funktioner samtidigt utan att någon funktion blir lidande, det är ett stort plus. Enkelt och lätt att hantera och imponerar helt klart. 

Text:

Motor/drivlina: Som jag har nämnt innan så blev jag väldigt förvånad hur stark och fin hydrauliken var på maskinen. Sedan finns det en grej som jag har tänkt mycket på, och detta förvånade mig. Man tänker sig att en el-maskin har ett ljud som både är lägre och bättre än våra diesel-maskiner. Men faktum är att jag upplever att det är ett ganska jobbigt el-ljud inne i hytten. Här kanske vi alla reagerar olika, men jag gissar att man som förare blir trött i huvudet om man skulle behöva sitta åtta timmar i sträck i det här ljudet. Det är dock ändå enligt mätningarna ett lägre ljud både i och utanför maskinen än en vanlig minigrävare. Ljudet är inte alls lika störande utanför hytten. Det jag kan fundera på är hur bra batteriet egentligen håller när det är vinter och kallt ute. Volvo hävdar att det håller en dag, men jag skulle nog vilja se själv också.

Text:

Service och daglig tillsyn: Det känns som det här är en maskin som det inte behövs läggas långa stunder av tillsyn på. Alla filter sitter lättåtkomliga. Och det är väl här de som förespråkar elmaskiner också brukar hitta fördelar. Det är färre delar som kan gå sönder, och det bör vara klart enklare och gå snabb-are att serva eller reparera. Bör alltså bli en lägre kostnad för en sån här maskinen när det gäller reparationer och service. Det vore ju bra i så fall, för den är dubbelt så dyr som sin kusin med dieselmotor. Men det får vi väl se, hur det blir när vi har ett antal hundra maskiner ute på jobb. Det finns ju några saker under huven här också som man inte har en aning om vad det är för något.

Text:

Plus & Minus

Bra sikt

Stadighet (instabil)

Hydrauliken

El-motorljud i hytt

Bra placering av knappar

Dubbel så dyr mot ECR25D (Dieselmaskinen)

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer